Karakterőrzés – Harley-Davidson Iron 883 menetpróba

2016. március 29. (kedd) Miklós-Illés Kálmán

A ráncfelvarrás ellenére hű maradt önmagához a Harley legkisebb bobbere.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

A Harley-Davidson Sportsterek a motorkerékpár-ipar Porsche 911-esei. A modellváltások alkalmával mindig csak annyit változtatnak rajta, hogy ha valaki ránéz, már első pillantásra is egyértelmű legyen, ez csakis egy Sportster lehet. A sikersztori természetesen másokat is megihletett: büszkeséggel és egyben aggodalommal töltheti el a Harley menedzsmentjét, hogy a Sportster sorozat talán a világ legtöbbet „másolt” motorja, ugyanis több más gyártónál a kis köbcentis, aránylag sportos cruiserek nem mások, mint az amerikai típus utánlövései. Az egészben az a szép, hogy úgy lett legenda a Sportsterekből, hogy a H-D fejlesztőrészlegén nem törték magukat halálra – erre talán jó példa, hogy csak 1975-ben költöztették át a valtókart jobbról a bal oldalra.

Tudta-e?

Idén lesz a 17. Harley-Davidson Open Road Fest. A június 8-12. között megrendezésre kerülő eseménynek a korábbi évekhez hasonlóan Alsóörs ad majd otthont.


Keskeny tank, minimalista műszerezettség Keskeny tank, minimalista műszerezettség
Ha jól belegondolunk, a legfrissebb, 2016-os Iron sem a csúcstechnikáról szól, blokkja léghűtéses V2-es, tolórudas szelepmozgatással, hengerenként két szeleppel és olyan alapjárati vibrációval, hogy az ember azt várja a motor mellett állva, hogy mikor ugrik ki a blokk a bölcsőváz öleléséből. Érdekes, hogy menet közben már egészen kisimul a járása, és ahhoz képest, hogy V2-es egységről van szó, már 1500-as fordulattól terhelhető – mindezt a motortól igencsak stílusidegen, apró digitális kijelzőről olvashatjuk le. A menetdinamika ugyan nem számít az Iron erősségei közé, laza országúti vagy városi guruláshoz pont elég a 883 cm3-es egység, melyet a nagy nyomaték miatt meg amúgy sem érdemes pörgetni. Szerencsére nem igazán torkos az Iron (országúton 4,5 literrel simán elvan), ami azért jó hír, mert a gyönyörű formájú „mogyorótankba” mindössze 12,5 liternyi benzin fér.
2016-ra áttervezett ülést kapnak az Iron vásárlói 2016-ra áttervezett ülést kapnak az Iron vásárlói

A modell egyébként könnyen dönthető, és mivel teljesen újrahangolt első teleszkópot és állítható hátsó futóművet kapott (szerszámmal állítható, 50 mm-es tartományban), már nem csak tükörsima aszfalton érzi magát jól a vezető. Ez nem azt jelenti, hogy minden úthibát tökéletesen kivasal, de megkockáztatom, hogy ennyire jól talán még egyik Sportster sem rugózott. A finomhangolás a váltó esetében elmaradt: semmi kifogásom az ellen, hogy határozottan, nagy erővel kell a váltókart mozgatni, az viszont kellemetlen, hogy az ürest nehéz megtalálni, volt úgy, hogy három-négy lábmozdulatot kellett tenni, hogy jelezzen a zöld fény. Egyébként menet közben más negatívumot nem lehet felhozni. Meglepően kis erővel működtethető a kuplung, az új tervezésű ülés meg kifejezetten kényelmes. Az előretolt lábtartóval ellátott modellekhez képest sokkal jobban érezni az Iron mozgását, mert így jobban rá tudunk szorítani combbal a motorra. Ha már szó esett az állandóságról, továbbra sem értem, hogy a Harley miért marad hű hosszú ideje egy bizonyos oldaltámasz-kialakításhoz. Legyen szó nagy túrázóról, vagy éppen olyan kisebb gépről, mint az Iron, ezek a sztenderek nem éppen felhasználóbarátok, jó kis lábmunka kell hozzájuk. Bármennyire is bosszantó ez a tulajdonság, az Iron stílusossága aligha vonható kétségbe, az új tankgrafikával, az átrajzolt kipufogóval és a kilencküllős, fekete felnikkel igazi jelenség.

Az Iron jól dönthető, de nem a száguldásról, hanem a laza országúti cirkálásról szól. A fékek továbbra sem harapósak Az Iron jól dönthető, de nem a száguldásról, hanem a laza országúti cirkálásról szól. A fékek továbbra sem harapósak

Ha számításba vesszük, hogy nemcsak egy motort, hanem egy életérzést is ad a Harley 8135 euróért (+áfa és regisztrációs adó), akkor nem csak a konkurens modellekhez képest lehet elfogadhatónak nevezni az árcédulát. Arról nem is beszélve, hogy a Sportsterek híresen jól tartják árukat: 10 évesnél fiatalabb példányt csak nehezen lehet találni 1,8-2,0 millió forint alatt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harley-Davidson Iron 883
Lökettérfogat: 883 cm3
Hengerek/szelepek: V2/4
Max. teljesítmény: n.a.
Max. nyomaték: 70 Nm 3750/perc
Sebességváltó: ötfokozatú
Tengelytáv: 1515 mm
Ülésmagasság: 775 mm
Üzemanyagtank: 12,5 l
Gumi elöl/hátul: 100/90 R19/150/80 R16
Száraz tömeg: 245 kg
Nettó alapár: 8135 euró

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Karakterőrzés – Harley-Davidson Iron 883 menetpróba

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/10-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Tuning: ©koda 1000 MB
  • Teszt: Renault Clio R.S. Trophy, BMW 330e, Kia Optima 2.0 CVVT, Lexus RX 450h
  • Vezettük: Audi SQ7 TDI, Ford Edge
  • Használt: Javítás helyett gányolás
  • Tanéácsadó: Zsebakku és bikázó
Autómotor Piactér