A terepjárósokban és a túraendurósokban van egy közös vonás: csak nagyon kevesen használják ki az autó vagy a motor tudását. Sokan a biztonságérzet és a jármű által nyújtott magas használati érték miatt döntenek masinájuk mellett, és nem azért, mert lépten-nyomon sarat szeretnének dagasztani.

Ám ezzel bármennyire is tisztában van a BMW, a legkisebb túraendurójuknál sem spóroltak a terepképességekkel, így ha arra kerül a sor, hogy letérjünk az aszfaltozott útról, a G 650 GS-ben biztosan nem fogunk csalódni.

Nem ijed meg egy kis kalandozástól a motor

Egyrészt a hatalmas kéthengeres túraendurókkal szemben a G 650 GS egészen könnyűnek számít (192 kg), így sokkal kezesebben irányítható, másrészt méretei is kisebbek, ami szintén megkönnyíti a vezető dolgát, illetve a 650-es blokk „finom” gázreakciói is sokat segítenek. Az elöl 170, hátul 165 mm-es rugóút miatt egészen kiválóan kivasalja az útegyenetlenségeket, ha pedig nagyobb tempóval hajtunk bele egy gödörbe, akkor annak sem lesz rossz vége, mert gondolkodás nélkül kirugózza. Ilyenkor valósággal kivirul az ember, mondván, hű de jó „büntetlenül” motorozni a rossz utakon. Ebben a környezetben érzi magát legotthonosabban a G 650 GS, de ha igazi kalandra vágyunk, akkor árkon-bokron keresztül mehetünk, hiszen komolyabb tereptől sem ijed meg a masina. Ebben a nagy hasmagasság, a strapabíró futómű és a mintaszerű súlyeloszlás (a tank az ülés alatt van) is szerepet játszik. Nagy kár, hogy ezeket a képességeket legális körülmények között Magyarországon már nem is lehet nagyon kihasználni…

Fordított sorrend: a szokásosnak mondhatótól eltérően a sebességmérő analóg, míg a fordulatszámról digitális műszeregység tájékoztat Fordított sorrend: a szokásosnak mondhatótól eltérően a sebességmérő analóg, míg a fordulatszámról digitális műszeregység tájékoztat

Ha viszont nem vagyunk a terepmotorozás szerelmesei, akkor kicsit más a helyzet. A 48 lóerős teljesítmény ugyan a legtöbb szituációban elegendő, ettől azonban nem fogunk hanyatt vágódni, másrészt ahogy a legtöbb egyhengeres, úgy ez az egység sem érzi magát kellemesen, ha alacsony fordulaton tartjuk, s ezt kíméletlen rázkódással bizonygatja. Ez még csak megbocsátható, de egy túrázásra (is) fejlesztett motor esetében az komoly negatívum, hogy az eleve csak ötfokozatú váltó igen rövid áttételezésű, így az ember állandóan kapcsolná a hatodikat. Pontosan ezért volt megdöbbentő, hogy mennyire szerény étvágya van az erőforrásnak, az általunk mért 3,8 literes érték egyenesen remek.

Csak egytárcsás az első fék Csak egytárcsás az első fék

Arról azonban nem érdemes elfeledkezni, hogy a puha futó miatt nem lesz igazi kanyarvadász a BMW, bár nem hinném, hogy a célközönséget ez különösebben zavarná. Az viszont kétségtelenül hervasztó, hogy csak egytárcsás fék jutott előre, ami a fém fékcsővel párban meglehetősen ellentmondásos. Őszintén szólva lehetne hatékonyabb is az első fék, viszont a hátsó mind teljesítményét, mind nyomáspontját tekintve tökéletes.

Piros pont! Még az utasnak is komfortos a BMW

Amiért valóban bele lehet szeretni a G 650 GS-be, az a kényelme. Természetes, laza üléspozíciót vesz fel a vezető a nyeregben, s bár a széles kormány autópálya-tempónál már inkább hátrányt jelent, mégis nagyon komfortos a motor. Ha csoportosan indul valaki túrázni a GS-sel, az biztos, hogy a BMW vezetője lesz az egyik utolsó, aki jelez, hogy meg kellene állni egyet nyújtózni. S ahogy egy jó túramotorhoz illik, az utas sem kényszerül spártai körülmények közé – erről a kellemesen párnázott ülés, az ideális magasságban elhelyezett lábtartók is gondoskodnak. A vezető ennek ellenére kisebb negatívumokkal is szembesül. Az irányjelzőt például meg kell szokni, mert túl alacsonyan van, és így többször irányjelzés helyett önkéntelenül is a dudát nyomtam meg. Illetve a vészvillogó kapcsolóját csak úgy érjük el, ha elengedjük a kormányt, ami szintén nem szerencsés, elvégre, ahogy a nevében is benne van, vész esetére van…

A tank az ülés alatt kapott helyet A tank az ülés alatt kapott helyet

2 268 000 Ft-os árával a BMW paletta legolcsóbb tagja a G 650 GS, de ez tulajdonképpen nem érződik a motoron, kidolgozási minősége abszolút megnyerő. A modellnek a BMW kínálatán belül erős konkurenciát jelenthet a 2 498 000 Ft-os F 650 GS (lásd keretes írásunkat), amely már kéthengeres erőforrással készül, a kétmillió Ft felett árkategóriában a két motor közötti 230 ezer Ft-os különbség pedig igen csekély.

A szélvédelem 100 km/óráig nagyszerű. Ekkora sebesség felett már megmutatkozik a széles kormány hátránya A szélvédelem 100 km/óráig nagyszerű. Ekkora sebesség felett már megmutatkozik a széles kormány hátránya

Tetszett
könnyű dönthetőség
kényelem
terepalkalmasság

Nem tetszett
ötfokozatú váltó
elöl egytárcsás fék

Összegzés
A kevésbé heves vérmérsékletű motorosoknak ajánlható a G 650 GS, amely kezessége révén kezdőknek is ideális választás lehet. Meg persze azoknak, akik nem csak épített úton szeretnének motorozni, s mellesleg szeretnének belépni a BMW-sek elit klubjába.

BMW G 650 GS
Lökettérfogat: 652 cm3
Hengerek/szelepek száma: 1/4
Maximális teljesítmény: 35 kW (48 LE) 6500/min
Maximális forgatónyomaték: 60 Nm 5000/min
Sebességváltó: ötfokozatú
Tengelytáv: 1477 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank: 14 l
Fék elöl/hátul: 300/240 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 110/80 R19/140/80 R17
Menetkész tömeg: 192 kg
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,7 s
Tesztfogyasztás: 3,8 l/100 km
Alapár: 2 268 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!