Magyarázatra szorulhat, miért szerepel motoros rovatunkban egy négykerekű jármű, amelyet ráadásul kormánykerékkel lehet irányítani, miközben a vezető mellett, s nem pedig mögötte ül az utas (innen a side-by-side elnevezés).

A hazai szabályok értelmében a quadok és a side-by-side járművek négykerekű motorkerékpárnak minősülnek, vagyis a könnyebb és kisebb teljesítményű verziók a segédmotoros kerékpárokhoz hasonlóan B-kategóriás jogosítvánnyal is vezethetők. Mivel azonban a kanadai Can-Am Commander Electric tömege meghaladja a 400 kg-ot, szükséges hozzá az A-kategóriás jogosítvány.

Alapból semmi sem védi a vezetőt a felcsapódó víz vagy sár ellen. Fotó: Hilbert Péter Alapból semmi sem védi a vezetőt a felcsapódó víz vagy sár ellen. Fotó: Hilbert Péter

Egy töltéssel két órán át használhatjuk

Nyilván joggal merül fel az emberben, hogy pontosan milyen felhasználási területre való egy ilyen jármű. Nos, elsősorban nemzeti parkoknak, erdészeteknek, mezőőröknek és néhány mezőgazdaságban érdekelt vállalkozásnak lehet érdekes a helyi emissziótól mentes terepjármű, főleg, hogy benzinmotoros társaihoz képest a zajkibocsátás ég és föld. Pedig ha az adatokból indulunk ki, nincs könnyű helyzetben a Commander Electric: az 1000 cm3-es, V2-es egység hajtotta Commander 1000-es 6,17 millió forintot kóstál, míg a villamos testvér 6,74 milliótól lehet a miénk. S akkor még nem beszéltünk a tömegkülönbségről (587 kontra 870 kg), és a jelentős teljesítménydifferenciáról. Persze sokaknak nem kell az 1000-es 85 lóerője és megelégszenek majd az Electric 30 villanyparipájával, az már sokkal inkább hátrányt jelenthet, hogy utóbbi csak a hátsó kerekeit hajtja (a diffizár sovány vigasz).

Informatív, könnyen leolvasható műszerfal, középen digitális kijelzővel Informatív, könnyen leolvasható műszerfal, középen digitális kijelzővel

Az újdonság talán legfontosabb tulajdonsága azonban a kétórás üzemidő (Eco-módban ez kicsit kitolható), amely után 8 órás töltés következik. Ennyi idő kell a modell 8 darab 12 V-os telepből álló gondozásmentes, ólomsavas akkucsomagjának teljes feltöltéséhez. A karosszéria alatt középen elhelyezett villanymotor hagyományos kardántengelyen keresztül hajtja a hátsó kerekeket, s hogy terepen se jöjjön zavarba a gép, egy lassú fokozat is van a gyorson és a hátrameneten kívül. A lassú fokozatra nyilvánvalóan akkor is szükség lehet, amikor kiaknázzuk a plató maximális, 272 kg-os terhelhetőségét.

A modell rakfelületének mérete csekély, ám a terhelhetőség 272 kg A modell rakfelületének mérete csekély, ám a terhelhetőség 272 kg

Méretes rugóutak, szerény végsebesség

A nagy tömeg ellenére nagy móka terelgetni a Commander Electricet. Kormányzása elképesztően közvetlen, s némi provokálásra még a fart is meg tudjuk csúsztatni nedves vagy laza talajon. Noha az összkerékhajtás nyilvánvalóan jó szolgálatot tenne nehéz terepen, a 25,4 centis rugóutak és a 27,9 centis szabad hasmagasság talán jól érzékelteti, hogy zord körülményektől sem riad vissza a modell – a futómű megegyezik a benzines verzióéval.

A plató hátrabillentése után jól látható az akkumulátorcsomag. Oldalt találjuk a töltőnyílást A plató hátrabillentése után jól látható az akkumulátorcsomag. Oldalt találjuk a töltőnyílást

Menet közben egyébként mindössze egy dolgot kell megszokni a villanymotor jellegzetes „surrogásán” kívül: a legtöbb elektromos hajtású járműhöz hasonlóan, ha felengedjük a „gázpedált”, erőteljesen lassulunk, ami azt eredményezi, hogy a tárcsafékeket csak ritkán kell munkára fogni. A 40 km/órában korlátozott végsebesség az egyetlen, ami csalódásra adhat okot. Ez még akkor is kevés, ha tudjuk, ezt a típust bizony nem tükörsima, épített utakra tervezték.

Határozott oldaltartásúak az ülések, a biztonsági öv hárompontos Határozott oldaltartásúak az ülések, a biztonsági öv hárompontos

Bármennyire is méretes jármű a Commander Electric, a vezetőnek és az utasnak is meglehetősen szűkös a helye, nagyobb termetűeknek nem feltétlenül ideális a vezetési pozíció. Ami pedig a kivitelezést illeti, vannak igényes (pl. műszerfal) és kevésbé szépen megmunkált részletek is – a hatalmas illesztési hézagok felett az ár fényében nehéz szemet hunyni.

Elképesztően masszív az elöl kettős lengőkaros futómű. A tesztpéldányon csörlő-előkészítés is volt Elképesztően masszív az elöl kettős lengőkaros futómű. A tesztpéldányon csörlő-előkészítés is volt

A Can-Am-en kívül jelenleg senki sem kínál elektromos hajtású side-by-side járművet, ettől függetlenül nincs könnyű helyzetben a gyártó, hiszen az ésszerű felhasználási terület igen szűk. Az importőr bízik benne, hogy a jövendőbeli vásárlók pályázati támogatásokon keresztül a listaárnál lényegesen olcsóbban kaphatják majd meg a Commander Electricet, mely ha már megvan, sokat biztosan nem kell rá költeni: karbantartásként gyakorlatilag csak a háromévente esedékes fék- és hajtóműolaj-csere említhető.

Keskeny és magas az újdonság Keskeny és magas az újdonság

Commander Electric
Erőforrás: egyenáramú villanymotor
Max. teljesítmény: 22 kW (30 LE)
Hossz./szél./mag.: 3004/1489/1829 mm
Tengelytáv: 1924 mm
Szabad hasmagasság: 279 mm
Tömeg/teherbírás: 870/272 kg
Rugóút elöl/hátul: 254/254 mm
Max. sebesség: 40 km/óra
Töltési idő: 8 óra
Üzemidő egy töltéssel: 2 óra
A modell alapára: 6 740 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!