Az osztrák márkánál aligha van tapasztaltabb és elismertebb név az endurók gyártásában, ugyanakkor be kell látni, hogy az EXC modellek (125-500 cm3) mellől nagyon hiányzott már egy olyan gép, mint a Freeride. Ennek oka viszonylag egyszerű: míg az EXC-k mindenféle átalakítás nélkül, a gyárból kigördülve tulajdonképpen kész versenymotorok, addig a Freeride egy nem radikális, hanem egy viszonylag ésszerű terepmotor, barátságos, de élvezetes teljesítménnyel. S ami nagyon fontos, az ára sem rossz, hiszen 2 134 000 forintjával annyiba kerül, mint a 125 EXC.

23 lóerő is elég lehet a boldogsághoz

S hogy mit jelent az konkrétan, hogy a Freeride nem olyan kemény? Míg az azonos lökettérfogatú 350 EXC-F csúcsteljesítménye 45 lóerő, addig a Freeride erőforrása „csak” 23 lóerős, illetve 300 mm feletti rugóutak helyett itt be kell érnünk 250 (elöl) és 260 mm-rel (hátul). Szintén fontos, hogy míg az EXC ülésmagassága 975 mm, addig a Freeride-é csak 895, s ami még lényeges, hogy az újdonságnak nincs berúgókarja, valamint nem sorakoznak rajta az olyan neves beszállítók termékei, mint a Brembo, a Magura vagy a Renthal.

Ezekből a különbségekből egyértelműen körvonalazódik, hogy a Freeride nem olyan pengeéles, mint az EXC-k, azaz nem versenyre való. De ha nem akarunk indulni az Erzberg Rodeón, hanem csak egyszerűen saját magunk szórakoztatására motorozunk terepen, akkor a Freeride-nál nehéz lenne jobb gépet elképzelni.

Csak a legszükségesebbeket mutatja a műszeregység Csak a legszükségesebbeket mutatja a műszeregység

A vasalódeszkára hasonlító ülés endurós viszonylatban kényelmesnek mondható, ráadásul mivel a lábtartók állíthatók, 180 centis magasság felett is jól elférhetünk rajta. Aki pedig kevesellné a 23 lóerős teljesítményt, meg kell nyugtatnunk, nem hiányzik a kraft az injektoros egyhengeresből – ennek a blokknak a versenyváltozata egészen a vb-címig vitte Antonio Cairolit a motokrosszban. Egyszerűen annyira rövid a hatfokozatú váltó áttételezése, hogy pillanatok alatt leforognak a fokozatok, egyesben pedig még az elejét is szereti emelgetni. Ám a teljesítmény nagyon szépen, fokozatosan jön meg, nekem például csak durva gázkezeléssel sikerült megcsúszásra bírni a hátsó kereket.

Endurós viszonylatban kényelmes az ülés Endurós viszonylatban kényelmes az ülés

A váltóáttételezés eredménye, hogy 70 felett már nem kellemes a motornak, de őszintén szólva terepen ez már szép tempó. A Freeride igazából akkor érzi magát elemében, ha kisebb sebességgel, például meredek kaptatókon nyúzzuk, mert egyesben is rángatás nélkül teszi a dolgát. Viszont amiért igazán könnyű vele menni, az a mindössze 99 kg-os száraz súly, a Dunloptól érkező triálabroncsok és a hobbiendurós mércével is puha futómű. A kisebb ugratókat gond nélkül abszolválja a Freeride, sőt akkor is nagyon meggyőző, amikor valószerűtlenül szűk helyeken kell vele manőverezni. Ha netán fel kell ugratnunk egy fatuskóra vagy egyéb terepakadályra, kis gázadással gyönyörűen „feljön” az eleje, és már túl is jutottunk rajta.

Kifejezetten halk a KTM újdonsága

Mindezekben nagyon jó társ az egy ujjal is könnyedén kezelhető kuplung- és fékkar – utóbbi egyébként a 240 mm-es tárcsával áll kapcsolatban, és teljesítményébe nehéz lenne belekötni. A hátsó fék kicsit más tészta. Lassú manőverezésnél, amikor egyszer-egyszer „belenyúl” a vezető a fékbe, bizony jobb lenne, ha több érzéssel lehetne adagolni a fékerőt, mert kissé olyan volt, mintha egyállású kapcsoló lenne…

Mindössze 6 kg-ot nyom a mérlegen a króm-molibdén ötvözetű csőváz. A hátsó segédváz műanyagból van Mindössze 6 kg-ot nyom a mérlegen a króm-molibdén ötvözetű csőváz. A hátsó segédváz műanyagból van

A Freeride nyergében könnyen telik az idő, ezért érdemes bekalkulálni, hogy az üzemanyagtank csak 5,5 literes. A tank érdekessége egyébként az elhelyezése, ugyanis az ülés alá rejtették, ami optikailag sokkal előnyösebb, mint az EXC-ké a szabadon álló betöltőnyílással. Az ülés eltávolításával férünk hozzá a levegőszűrőhöz is, de aki fél a gyakori szervizlátogatásoktól, azt meg kell hogy nyugtassam, mert csak 20 üzemóránként kell karbantartásra vinni a KTM-et. Szintén nem mellékes, hogy a 350-es egyhengeres kipufogója nem csap iszonyú lármát, tehát ez a motor nem megy senkinek az idegeire. A Freeride-ban összességében mégis az a legjobb, hogy a terepmotorozással ismerkedőket nem ijeszti el haragos teljesítményleadásával vagy spártai kialakításával, viszont van benne annyi szufla, hogy évekig ne vágyjunk egy EXC modellre.

Minél nehezebb a terep, annál nagyobb az élvezet: a Freeride ilyen körülmények között érzi magát elemében Minél nehezebb a terep, annál nagyobb az élvezet: a Freeride ilyen körülmények között érzi magát elemében

KTM 350 Freeride
Lökettérfogat: 349 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 17 kW (23 LE)
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1418 mm
Ülésmagasság: 895 mm
Hasmagasság: 325 mm
Üzemanyagtank: 5,5 l
Rugóút elöl/hátul: 250/260 mm
Fék elöl/hátul: 240/210 mm tárcsa
Száraz tömeg: 99 kg
Alapár: 2 134 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!