Az azonos lökettérfogatú blokk a 750-esben (balról) 77 lóerőt és 83 Nm-es nyomatékot termel, a 850-esnél 95 LE és 95 Nm a tudomány. A vételár 3 240 100, illetve 4 157 000 Ft

A kék-fehér emblémát viselő túraendurók sikert sikerre halmoznak, töretlen népszerűségüket jól mutatja, hogy több éve vezetik az eladási listákat az öreg kontinensen. Természetesen a figyelemre méltó statisztikák mögött javarészt a márka zászlóshajója, az R 1200 GS áll, ám a két középkategóriás modell is ügyesen töltötte ki a nagytestvér alatt tátongó űrt. Nem is ült sokáig babérjain a gyártó – négyévnyi fejlesztés után lerántotta a leplet a megújult F 750 GS–F 850 GS párosról.

Káosz nélkül: innovatív műszeregység és multifunkciós markolatfej

A nóvumok nem kezdőgépek vagy a nagyok pótlékai, hanem a valódi utazások eszményi célszerszámai. A testvérmodellek ugyanazon a 853 cm3-es, sorkettes erőforráson osztoznak, viszont különböző vásárlói csoportokat céloznak meg. Az F 750 GS alacsonyabb üléspozíciójával és gyengébb teljesítményével a kevésbé tapasztalt motorosoknak való, ezzel szemben az F 850 GS a 21 colos küllős kerekével és hosszabb rugóútjaival kőkemény kalandmotor, amely a műútról letérve is elemében érzi magát. Az elődökkel szemben jóval férfiasabb, nagyobb masinák benyomását keltik, nyeregbe pattanva pedig csak fokozódik az érzés. A 270 fokos főtengely-elékelésű aggregát már alapjáraton karakteresen szól, a fordulat emelkedésével pedig fület gyönyörködtető hangélményben részesülhetünk.

Míg a felmenő modell kissé gyengélkedett az alsó fordulatszám-tartományban, az új erőforrás már 2000-es fordulattól elemében van, és egészen a leszabályozásig egyenletesen gyorsít. Ahogy a BMW-től megszokhattuk, elektronikus segédrendszerek egész arzenálja áll a vezető rendelkezésére, ezek sokkal inkább hozzáadnak a vezetési élményhez, mintsem elvesznek belőle. Az alapmodellnél Road és Rain menetprogramok közül választhatunk, opcióként pedig továbbiakkal bővíthetjük a rendszert (Dynamic, Enduro, illetve Enduro Pro az F 850 GS modellhez), így kedvünk és az aktuális viszonyok szerint szabályozható a gázreakció, a motorfék és a kipörgésgátló.

A 750-es ülésmagassága 5 centivel kisebb, így hölgyeknek is kényelmesebb

Elsőként az F 850 GS-t fogtam vallatóra a BMW endurópályáján, ahol – Enduro Pro módra kapcsolva – már az első métereken lenyűgözött a motor agilitása a tócsákkal és sziklákkal nehezített terepen. A feszített tempó ellenére sem értem el a futómű határait, sőt, a kimagasló terepképesség egyre nehezebb és izgalmasabb akadályok leküzdésére ösztökélt. Mindemellett a fékrendszer is fáradhatatlannak bizonyult, az első kerékre ható ABS és a kipörgésgátló is hatásosan és észrevétlenül tette a dolgát. Sárról versenypálya minőségű aszfaltra váltva szintén otthon éreztem magam a nyeregben, a széles kormány és a természetes üléspozíció a közel 400 km-es menet során is ideálisnak bizonyult. A 21 colos első abroncs aszfalton is meglepően jó tapadásról tett tanúbizonyságot, ám a tempósabb menetek során jobban éreztem magam az F 750 GS-en, melynek 19 colos első abroncsa felől több visszajelzést kaptam, és a felállítónyomaték is kisebb volt. Az F 750 GS szerényebb teljesítményét egyáltalán nem lehet érezni normál használat során, mindössze 7000-es fordulatszám felett mutatkozik erősebbnek az F 850 GS. Bárhogy is, a fiataloknak A2-es teljesítménykorlátozással is elérhető változattal, a kisebb termetűeknek pedig csökkentett magasságú, extraként rendelhető üléssel kedveskedik a gyártó. Az R 1200 GS-hez hasonlóan immáron a kisebb GS-ekhez is rendelhető LED-es fényszóró, mi több, 6,5 colos, automatikus fényerő-szabályozós TFT-kijelző ugyancsak szerepel az extralistán. Ki-ki igénye szerint elektronikus hátsó futóműállítással és markolatfűtéssel is kérheti a kiszemelt példányt.