A háromkerekű Can-Am-ek vásárlói célcsoportja eddig nagyon pontosan körülhatárolható volt: azok választanak maguknak a kanadai cég kínálatából, akik valamilyen okból kifolyólag ráunnak a nagy túramotorokra és valami egyedibbre vágynak. Ehhez képest az új F3-assal azokat célozzák meg, akik nem hosszú útra alkalmas modellt keresnek, hanem látványos, háromkerekű cruisert.

Méretesek az órák, a sebesség mégis a digitális egységről olvasható le könnyen. Fotó: Balogh Bence, Lővei Gergely Méretesek az órák, a sebesség mégis a digitális egységről olvasható le könnyen. Fotó: Balogh Bence, Lővei Gergely

Az F3-as eleve sokkal fiatalosabb, lendületesebb vonásokat kapott, mint a többi Can-Am Spyder, illetve itt van a rövidebb tengelytáv, a nullával egyenlő szélvédelem és a teljesen eltérő üléspozíció. A felvett testhelyzet arra hasonlít, mintha egy cirkálón ülnénk, ennek megfelelően a lábaink enyhén előretolt tartón pihenhetnek. Hiába támasztja jól az ülés a vezetőt, nagy gázadásnál kapaszkodni kell a kormányba: ebbe a modellbe már nem V2-es, hanem új generációs, soros háromhengeres blokkot építenek, melynek erejét kevlárerősítésű szíj továbbítja a hátsó kerékhez.

Az elektromos rögzítőfék a bal oldali, míg a tempomat a jobb oldali markolatról aktiválható Az elektromos rögzítőfék a bal oldali, míg a tempomat a jobb oldali markolatról aktiválható

Az osztrák Rotaxtól (a Can-Am anyacégéhez, a BRP-hez tartozik) származó 1330 cm3-es egység 115 lóerőt produkál, ami még akkor is sok, ha tudjuk, hogy szárazon is közel négy mázsát nyom a mérlegen az F3-as. Jellegzetes, süvítő hangon szól a blokk, s mint valamilyen combosabb sornégyes, alapjárattól kezdve terhelhető és gyakorlatilag a leszabályzásig erőteljesen húz. Még a takarékosságot előtérbe helyező Eco programban is jól veszi a gázt, viszont üzemmódválasztó ide vagy oda, ha néha kihasználjuk az erőt, 9 litert sem szégyell benyakalni. Ilyenkor válik világossá, hogy a 27 literes tank nem csak dísznek van.

A csomagtér miatt ez a Can-Am is túraalkalmas. A futómű csak a jó minőségű utakat szereti A csomagtér miatt ez a Can-Am is túraalkalmas. A futómű csak a jó minőségű utakat szereti

Egészen érdekes tapasztalat felülni egy ilyen háromkerekűre. Az ember az első métereken azt érzi, hogy újra kell tanulnia motorozni. Önmagában már az is furcsa, hogy a 1,5 méteres szélesség miatt egészen másképp kell pozicionálni a járművet a sávokban, illetve hogy a testsúlyáthelyezés itt semmit sem ér. Ilyen szempontból jobban hasonlít egy autóra: a kormány elfordítása az egyetlen olyan eszközünk amivel irányíthatjuk a gépet, ami megszokást igényel, főleg ha fokozzuk a tempót. A szervorásegítés és a menetstabilizáló ellenére azért kell idő, mire a vezető összecsiszolódik a géppel, rá kell érezni, hogy mikor kezdi el tolni az orrát és hogy a finom kormánymozdulatokra hogyan reagál. Az biztos, hogy tapadási problémák nincsenek, nem kell félni attól, hogy hirtelen „kibukik” az első kerék, ami poros vagy nedves úton nagy magabiztosságot adhat a sofőrnek. A modell felépítéséből fakadóan szűk helyen nem egyszerű vele manőverezni, a fordulókör meglehetősen nagy, vagyis a hátrameneti fokozatot gyakran igénybe kell venni. Az F3-as nagy előnye egy kétkerekűhöz képest, hogy sok csomagot képes elnyelni a frontrészben kialakított csomagtartó, így ebből a szempontból akár páros utazásokhoz is alkalmas lenne – az már más kérdés, hogy az utasülés kialakítása eléggé spártai.

Aki szomjazik a figyelemre, az F3-ason biztos megkapja Aki szomjazik a figyelemre, az F3-ason biztos megkapja

A Can-Am ezúttal sem az árérzékeny vevőkörre hajt: az alap F3-ason 6 140 000 Ft-os árcédula áll, a félautomata váltós F3-S Special 7 120 000 Ft-ért vihető haza, míg a komfortüléses, magas szélvédős Limited túraváltozat 8 080 000 Ft-ot kóstál. Hiába, az egyediséget sehol sem adják olcsón.

Can-Am Spyder F3
Összlökettérfogat: 1330 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 66 kW (115 LE) 7500/min
Max. nyomaték: 130 Nm 5000/min
Hossz./szél./mag.: 2642/1497/1099 mm
Tengelytáv: 1709 mm
Szabad hasmagasság: 115 mm
Ülésmgasság: 675 mm
Száraz tömeg: 386 kg
Üzemanyagtank: 27 l
A modell alapára: 6 140 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!