A kis csibész

2016. január 27. (szerda) Miklós-Illés Kálmán
Talán senki sem épít kis blokk köré olyan vagány naked bike-ot, mint a Kawasaki. De ennyiben ki is fullad a Z300-as tudománya?
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

A Z300-as külméretei egyáltalán nem árulkodnak róla, hogy csak 300-as egység hajtja. Gyakorlatilag alig kisebb, mint a Z800-as! A Z300-as külméretei egyáltalán nem árulkodnak róla, hogy csak 300-as egység hajtja. Gyakorlatilag alig kisebb, mint a Z800-as!
A 125-400 cm3 közötti sportmotorok és nakedek olyan szempontból egy kaptafára készülnek, hogy általában a kínálatban már meglévő, nagyobb modellekhez igazítják a külsejüket. A Kawasaki is ezt a receptet követi a Z300-assal, hiszen ha csak a fejidomot nézzük, könnyedén összetéveszthető a Z800-assal, de a legtöbb hasonló lökettérfogatú motorral ellentétben a zöldek tényleg sportosra vették a figurát. Egyrészt egy pörgős, sorkettes blokk mellett tették le a garast, és akkor még nem beszéltünk a visszaváltáskor durrogó kipufogóról, vagy a kőkemény ülésről.

Nem véletlen, hogy a fordulatszámmérő van középen, a sorkettest pörgetni kell. Fotó: Hilbert Péter Nem véletlen, hogy a fordulatszámmérő van középen, a sorkettest pörgetni kell. Fotó: Hilbert Péter
Igen, a Z300-as, akárcsak féltestvére, a Ninja 300-as, nem a komfortjával fog kitűnni az átlagból, mert nemcsak kicsi az ülőfelület, hanem nagyon kemény is, én már 40 kilométer után lekívánkoztam a motorról. Nagy kár, mert a viszonylag széles kormányba és az üléspozícióba nem lehet belekötni, ahogyan azt is jól eltalálták, hogy a csuklókra eső terhelés se legyen vészes. Ha az összeszerelési minőséget nézzük, teljesen egyértelmű, hogy a Kawasaki ebben élenjáró. A hegesztésektől kezdve a fényezésen át a műanyagok megmunkálásáig minden a gondos munkáról árulkodik, talán csak az okoz némi csalódást, hogy a fék- és kuplungkar nem állítható, továbbá nagy lábméretű (pl. 45-ös) vezetőnek a forgattyúsház jobb oldali öntvénye zavaró lehet, mert nagyon kilóg oldalra.
Minimálkomfortos modellnek tekinthető a Z300-as Minimálkomfortos modellnek tekinthető a Z300-as

A 300-as kapcsán az sem mellékes, hogy míg a konkurensek zöme egy hengerből oldja meg a feladatot, a Kawasaki soros kéthengeres blokkot alkalmaz. Ennek persze előnye és hátránya is van: alacsony fordulaton hiányzik belőle a nyomaték (4000 alatt semmi sem történik), de ha egyszer elkapta a fonalat, olyan gyorsan pörög fel, hogy pillanatok alatt elérjük 13 000-es leszabályzást, s akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kéthengeres felépítés miatt a vibrációk sokkal szerényebbek, mint a vetélytársakon. Ha megszokjuk, hogy nyüstölni kell a 39 lóerős egységet, jó mókában lesz részünk, hiszen vajpuhán kapcsolható a váltó és szuper a fékrendszer. A hosszabb kiruccanásokat és autópályás meneteket ugyanakkor nem csak a komfort miatt hanyagolnám, hiszen a rövid áttételezés miatt 100 km/óránál már szabályosan üvölt a motor. Ahol igazán otthon érzi magát a Kawasaki, az egy jó minőségű burkolattal rendelkező, kanyargós útszakasz: itt kihasználhatjuk a kemény futómű adottságait, ami városban hátrányként jelentkezik, másrészt jól szórakozhatunk azzal, hogy milyen kis súlypontáthelyezésre fordul a motor. Mondjuk a tesztmotoron lévő IRC-abroncsokkal gyorsan elérjük a tapadási határokat, de annyira semleges és kiszámítható a viselkedése, hogy pillanatok alatt összeszokik a Z300-assal a vezető, amiben a hatékony és nem mellesleg megszokást nem igénylő nyomáspontú fékrendszer is szerepet játszik.

Egyszerű lengőkar és igényes felni Egyszerű lengőkar és igényes felni

Az árlistát elnézve úgy tűnik, a Kawasaki a Z300-as felé próbálja tolni a vásárlójelölteket, ugyanis a jelenlegi legolcsóbb Z-modellnél, az egyhengeres, 28 lóerős 250-esnél csak 90 ezer forinttal drágább a Z300-as (1 450 000 Ft, ABS-szel 1 570 000 Ft), ami tényleg csak jelképes többletnek mondható. A következő lépcsőfok, a Z800e már más szint árban (2,2 millió forint) és teljesítményben is (95 LE).

Rövid szoknyájú, könnyített dugattyúk dolgoznak a blokkban Rövid szoknyájú, könnyített dugattyúk dolgoznak a blokkban

Tetszett
• vagány forma
• könnyű dönthetőség
• minőségérzet

Nem tetszett
• alacsony komfortszint
• érzékeny a rossz utakra

Összegzés
A Z300-as nem klasszikus kezdőmotor, inkább egy második lépcsőt képvisel. Külsejével és alacsony komfortszintjével is egyértelműen a fiatal korosztályt veszi célkeresztbe a Kawasaki.

Kawasaki Z300 ABS
Lökettérfogat: 296 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 29 kW (39 LE) 11 000/perc
Max. nyomaték: 27 Nm 10 000/perc

Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2015/750/1025 mm
Tengelytáv: 1405 mm
Ülésmagasság: 785 mm
Üzemanyagtank: 17 l
Gumi elöl/hátul: 110/70 R17/140/70 R17
Száraz tömeg: 170 kg
Tesztfogyasztás: 4,2 l/100 km
Alapár: 1 570 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A kis csibész

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/10-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Tuning: ©koda 1000 MB
  • Teszt: Renault Clio R.S. Trophy, BMW 330e, Kia Optima 2.0 CVVT, Lexus RX 450h
  • Vezettük: Audi SQ7 TDI, Ford Edge
  • Használt: Javítás helyett gányolás
  • Tanéácsadó: Zsebakku és bikázó
Autómotor Piactér