A csúszós téli utakon nagyobb az esélye az úgynevezett ráfutásos baleseteknek, amikor viszonylag kis sebességkülönbséggel csúsznak egymásba az autók. Általában csak anyagi kárral járnak ezek az ütközések, azonban személyi sérülés is lehet az eredmény, ha nem megfelelő, értsd vastag téli ruházatban ül az ember az autóban.

Az ok kézenfekvő: a biztonsági övet úgy találták ki, hogy az felfekszik az utas testére, és ütközés esetén rögtön megfogja az előrelendülő testet. Ezzel szemben ha télikabát van az emberen, akkor az öv is csak „lazán” tapad a testére, ami egy ütközésnél, illetve az azt követő lassulásnál okozhat problémát. Egyfelől az ember teste felgyorsul, és csak ezt követően ütközik neki a biztonsági övnek, másfelől a mély ruhában elmerülő öv keresztmetszete is megváltozik, az ideális és nagy felfekvési felületet nyújtó lap helyett V alakban nyomódik be.

Tehát rosszul megválasztott ruházat esetén az ember teste nagyobb erővel szorul az övnek, és kisebb felületen érintkeznek, azaz sokkal nagyobb pont(csík)szerű erőhatás éri a testet ugyanakkora ütközési energia esetén, mint ideális esetben. A hasi szervek zúzódása, legsúlyosabb esetben belső vérzés lehet az eredménye egy olyan apró koccanásnak, ami normál esetben csak némi ügyintézéssel járt volna. Az ADAC azt tanácsolja, hogy aki mindenképpen vastag téli ruhában ül az autóban, az a biztonsági övet bújtassa a kabát alá. Ugyanez igaz a gyermekülésben szállított csemetékre is, őket is vetkőztessük le a biztonsági övvel való rögzítés előtt – a hideg ellen ilyenkor például a fűtött lakásból hozott takaróval lehet védekezni addig, amíg be nem melegszik az utastér. Aki nem akar ilyesmivel vesződni, annak az állófűtés a legjobb megoldás.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!