Ezekben a napokban-hetekben az egész német sajtó arról szól, hogy a Deutsche Umwelthilfe nevű egyesület perek indításával mely városokban kényszerített ki dízelautó-behajtási tilalmakat. München is a környezetvédők célkeresztjében van, azonban a város elkezdte rendesen mérni a levegőminőséget, és kiderült: semmi baj nincs azzal. A Deutsche Umwelthilfe a rendelkezésre álló, nem időszerű mérési adatok alapján indított pert München ellen is, azonban a város nem tétovázott, hanem fejlesztett. Több évtizeddel korábban öt levegőminőség-mérő pontot állítottak fel, az itt mért értékeket aztán különféle modellek alapján számolták át a város egész területére – ezeket azért tartották meg, mert a szakemberek nem akarták a több évtizedes mérési eredményeket veszni hagyni azáltal, hogy az új előírásoknak megfelelő helyszínre helyezik át a mérőberendezéseket. A kis mintavétel miatt meglehetősen aránytalan mérési eredményeket hoztak ki ezek alapján, München városa épp ezért 2018 elején 20 új levegőminőség-mérő pontot állított fel, illetve idén még erre is ráduplázott; jövő ilyenkor még pontosabb képet lehet majd kapni a levegőminőségről.

Fotó: muenchen.de

A közreadott mérési eredmények szerint a több évtizeddel ezelőtt a forgalmas kereszteződésekben felállított öt mérőpontok számai szerint kifejezetten rossz München levegője, addig a húsz új – a korábbi helyszíneket is lefedő, azonban az aktuális EU-s előírásoknak megfelelő védőtávolságban elhelyezett – mérőpontok eredményei szerint kifejezetten jó a levegőminőség, a húszból mindössze két helyen lépik át kis mértékben, illetve két helyen jelentősen a törvényi határértékeket. A korábbi modell alapján számolt levegőminőség mindössze két helyen volt megfelelő, tíz helyen volt kis mértékű határtérték-túllépés, egy helyen volt jelentős túllépés és hat helyen nagyon erős túllépés (két helyszínre nem volt korábbi érték, mert azok lakóövezetben és nem főközlekedési út mellett vannak). Az új, részletes mérés alapján tehát két helyen kifogásolható a levegőminőség, mindkét hely a városon belüli körgyűrű két forgalmas kereszteződésénél van, a szakemberek szerint nincs értelme ezeken a helyeken lokális forgalomkorlátozást bevezetni, mert csak a környező lakóövezetekbe terelnél át a forgalmat.

Az első oszlopban a 2017-es értékek, az utolsóban a 2018-as értékek láthatóak

A Deutsche Umwelthilfe természetesen folytatja a pert, de a mérési eredmények alapján nincs túl sok esélye a sikerre, azaz a dízel-behajtási tilalom kiharcolására Münchenben. Ezek után kérdés, hogy más nagyvárosok is követik-e a bajor tartományi főváros példáját, és az aktuális EU-s előírásoknak megfelelő mérések bevezetésével nem aktualizálják-e levegőminőség-mérési rendszerüket.