Amióta az Unióban a fogyasztás lett a mérce az újautók között, a gyárak végletekig az eredetileg nem is a fogyasztás, hanem a városi NOx-kibocsájtás vizsgálatára kitalált mérésre optimalizálják típusaikat. Ennek megfelelően a valós életben és a laboratóriumban tapasztalt eredmények között egyre nagyobb az eltérés.

Már korábban elindult az új fogyasztásmérési ciklus kidolgozása, és a legújabb hírek arról szólnak, hogy az autógyártóknak nem laboratóriumban, hanem közúton, valós körülmények között kell majd mérniük a szabványos átlagot, ezen felül bevezetnek egy 80 mg/km-es NOx-kibocsájtási határt. Ez utóbbi az, ami miatt nagyon aggódhatnak az autógyárak, akik az utóbbi időben a jó hatásfokú turbómotorokra tértek át, azoknak különösen nehéz lesz majd ennek a szigorú határértéknek a betartása. A jelenleg piacon lévő autóknak 6-7 százaléka teljesíti ezt, azaz 93-94 százalék további módosítás nélkül egyszerűen nem lenne alkalmas a forgalomba helyezésre!

Frans Timmermans, az Európai bizottság alelnöke támogatja az új NEDC-ciklus bevezetését, amellyel megszűnnének a trükközési lehetőségek az autógyártók részéről, és remélhetőleg csökkentené a nagyvárosok légszennyezését és ezzel a rossz levegőminőséggel összefüggő halálesetek számát is. Az Európai Bizottság úgy számol, a jogszabályalkotás még az elején jár, de pusztán formaság lesz annak véglegesítése. Ha elfogadják az új NEDC-ciklust, akkor 5 éves türelmi időt kapnak az autógyártók a felkészülésre. Technikai oldalról ez azt jelentheti, hogy csak hibrid megoldásokkal vagy szívómotorokkal tudják majd teljesíteni az új előírásokat a gyártók, ami bizony jelentős költségnövekedést is jelent majd a fogyasztók számára.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!