Ahogy a rendezvényen jelen lévő OMSZ dolgozók szavaiból ki tudom venni, arra vágynak, hogy a lehető legtöbb választás legyen Magyarországon. Nem, nem politizálnak, csak ilyenkor valahogy mindig több új eszközt kapnak, legyen szó járművekről vagy egyéb felszerelésekről. A zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai pályán megrendezett mentőautó-átadáson vagyok, ahol azt ünnepeljük néhány meghívott politikussal együtt, hogy tíz új Mercedes Sprinterrel bővült a flotta.

A 10 autós flotta része annak a folyamatos fejlesztésnek, ami 2012 szeptemberében indult, és összesen 200 jármű beszerzését (ebből 178 a rohamkocsi) jelenti. Erről pedig azért kell most megemlékezni, mert kampányidőszak van. A sajtótájékoztató előtti pillanatokban kétségbeesve próbálnak rávenni néhány, a fal mellett álló embert arra, hogy üljenek már le és töltsék fel az első széksorokat – kell a jó vágókép a tévének. A lényegre visszatérve Dr. Reinhard Platzer, a Driving Camp tulajdonosa elmondja, hogy a pályának és a mentőautóknak ugyanaz a célja: az emberélet megóvása. Annyi a különbség, hogy a mentők már azt követően jönnek a képbe, ha már megtörtént a baj, míg a vezetéstechnikai képzés segíthet abban, hogy elkerüljük a balesetet.

szabványos belsőt kapnak az új beszerzésű mentőautók szabványos belsőt kapnak az új beszerzésű mentőautók

Ahogy később a sofőrökkel beszélgetek, ők is helyeslik ezt. Amíg pár éve még C kategóriás jogosítványt és sokéves szakmai tapasztalatot (és PÁV-vizsgát) is fel kellett mutatnia annak, aki mentősofőr akart lenni, manapság már egy sima B kategóriás jogosítvánnyal is felvesznek embereket. Ezzel csak annyi a baj, hogy ők nem szoktak a magas és nehéz jármű vezetéséhez, nem tudják, hogyan fog az reagálni, és a stresszes vonulás közben bizony nem mindig a legjobb döntést hozzák. Szükség lenne a tudás időről-időre való felfrissítésére, de egyelőre ilyen képzés csak kampányszerűen folyik, és nincs hely a teljes állománynak. Az átadáson jelen lévő pilóták bizony mind régi profik, ami abból is látszik, hogy az átadást megelőző gyakorlás során a rántópad alig mozdítja meg a Sprintereket. Amikor mégis megpördülés van, az leginkább annak köszönhető, hogy a fedélzeten ülő/kívülről kamerázó operatőrök kérnek némi akciót. Tudják, vágókép.

Légkürt és vadriasztó a hűtőrács alatt Légkürt és vadriasztó a hűtőrács alatt

Ezek a Sprinterek vidéken teljesítenek majd szolgálatot, és a mentőautóvá való átalakítást hazánkban végezték. Utóbbi azért is volt fontos, mert az OMSZ szándéka országosan egységes belsőt kapnak majd a mentőautók, ahol minden gyógyszernek-kötszernek megvan a maga helye. Ennek előnye, hogy katasztrófa esetén az ország bármely pontján bevethetőek a mentőorvosok, mert ismerős munkahelyet találnak. Újdonság még, a légkürtöt már nem a jármű tetejére, hanem a márkajelzés alá szerelték be; egyfelől jobban hallja a fülmagasságban lévő szirénázást az egyszeri autós, másfelől a fülkében se süketülnek meg a mentőautó utasai. A legmodernebb elektronikus betegirányító rendszer is ott van az új járművek fedélzetén, amelybe rögtön bekerül, a beteg milyen és mennyi gyógyszert kapott az ellátása során, így a fogadó kórházban már előre fel tudnak készülni arra, honnan folytassák az ellátást.

A Mentőszolgálat első Mercedese még 1973-ban érkezett meg az országba még teherautóként, a rohamkocsivá történő átépítést a szolgálat dolgozói végezték el szabadidejükben, némi külső segítséget (lakatosok) igénybe véve. Később persze már eleve mentőnek átépített autókat vásároltak, amelyeket aztán esetenként bőven 1 millió km-en túl is használtak – és itt ugye nem kímélő autópálya-kilométerekről van szó.

Majdnem baleset lett a mentési bemutatóból Majdnem baleset lett a mentési bemutatóból

Egy ilyen, régi Mercedes mentő segítségével tartottak egy rögtönzött mentési bemutatót is, amelynél egy remek vágókép-lehetőséget szalasztottak el az egyik meghívott politikus. A „riasztott” mentő megkülönböztető jelzéseit használva száguldott befelé a parkolóba, a hivatásos sofőr által vezetett Superb meg kifelé tartott, és nem sok hiányzott a frontális ütközéshez. Mondjuk, a segítségre nem kellett volna sokat várni, hiszen tíz teljesen felszerelt mentőautó teljes személyzettel fél percen belül a helyszínen tudott volna lenni…

Az ügyeletes betegnek is tetszettek az új mentők Az ügyeletes betegnek is tetszettek az új mentők

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!