Az EU intézményei ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az általános járműbiztonsági rendelet felülvizsgálatáról. Az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok megvédése érdekében 2022-től új biztonsági technológiákat lesz kötelező alkalmazni az európai járművekben. A piacon már beszerezhető új műszaki megoldások segíthetik a közútjainkon bekövetkező, 90%-ban emberi hibából eredő végzetes és sérüléses balesetek számának csökkentését. A Bizottság 2018 májusában tett javaslatot egyes járműbiztonsági rendszerek kötelezővé tételére, köztük olyanokéra, amelyek csökkentik a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a veszélyes holtteret, vagy figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme. A korszerű járműbiztonsági elemek segíteni fogják a balesetek visszaszorítását, elősegítik a mobilitás összekapcsoltabbá és automatizáltabbá válását, és világviszonylatban előnyös helyzetbe hozzák az európai gépjárműipart az innováció és a versenyképesség területén.

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos kijelentette: „Minden évben 25 000 ember hal meg közútjainkon. A balesetek túlnyomó többségét emberi hiba okozza. Módunkban áll változtatni ezen, és kötelességünk is így tenni. A kötelezővé tett új fejlett biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövő összekapcsolt és automatizált mobilitására is.”
Az újonnan kötelezővé tett biztonsági elemek között említhetjük a következőket (a teljes lista itt olvasható):
1. A személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek, a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: a járművezető figyelmeztetése álmosság és figyelemelterelődés esetén (például ha mobiltelefonozik vezetés közben); intelligens sebességszabályozás; a tolatásbiztonság növelése kamerákkal és érzékelőkkel; baleseti adatrögzítő („feketedoboz”).
2. A személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében: sávtartássegítés; fejlett vészfékező rendszer; töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági övek.
3. A tehergépjárművek és az autóbuszok esetében: új követelmények a gépjárművezető közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére; rendszerek a jármű elején és oldalán a veszélyeztetett úthasználók jelenlétének érzékelésére és az arra való figyelmeztetésre, elsősorban a jármű irányváltoztatásainak biztonságosabbá tétele érdekében.
A Bizottság várakozásai szerint a javasolt intézkedések segítségével 2038-ig több mint 25 000 emberélet lesz megmenthető és legalább 140 000 súlyos sérülés lesz elkerülhető. Ez hozzájárul majd az EU hosszú távú céljának eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma („Vision Zero”). Az új fejlett biztonsági elemek amellett, hogy védelmet nyújtanak az emberek számára az európai közutakon, segíteni fogják, hogy a járművezetők megbarátkozzanak az új gépjárművezetés-támogató rendszerekkel. Az automatizáltság fokozása hatalmas lehetőségeket rejt magában az emberi hibák ellensúlyozására, miközben az idősek és a mozgásukban korlátozott személyek mobilitását is segíti. Egyúttal nő az automatizált járművek elfogadottsága és a beléjük vetett bizalom, ami előbbre viszi az önvezető gépjárművekre való áttérés ügyét.

A következő lépések
Az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság háromoldalú egyeztetésein elért politikai megállapodást most hivatalosan is jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Az új biztonsági elemeket 2022-től kell kötelezően alkalmazni a járművekben, kivéve a tehergépjárművek és az autóbuszok esetében a közvetlen látóteret növelő rendszereket, illetve a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében a fej ütközési tartományának megnövelésére vonatkozó előírásokat, amelyek a szükséges áttervezés miatt csak későbbtől lesznek kötelezőek.