Még mindig inkább a garázsműhelyekbe viszi az autó­sok jelentős része a kocsiját meghibásodás esetén, mintsem a hivatalosan működő szervizbe – egy közelmúltban készült felmérés szerint. Mintha feledésbe merült volna az a több mint tízéves rendelet is, amely alapján minden húszezer forintnál drágább karbantartáshoz és javításhoz hat hónap garancia jár, illetve rögzíteni kell a munkalapon a beépített alkatrészeket, kellékanyagokat és a munkák teljes költségét is. Akár negyvenezer, akár kétszázezer forintért javíttatja vagy szervizelteti az autóját, a magyar autós nem törődik a jogaival, a szervizek egy részében pedig nem verik nagydobra ezt a rendeletet. A legtöbb munkáról egyáltalán nem készül számla, inkább nem is hivatalos magánműhelyekben oldja meg sok autós a gondokat, és bíznak a szerelők adott szavában.

Nem szükségszerű, hogy a számlát és a munkalapot mellőző helyeken rosszul dolgoznak, mégis tudnunk kell, hogy aránytalanul nagy kockázatot vállalunk, ha semmilyen papírt nem kérünk a javításról. A zsebbe fizető autós megspórolja ugyan a munkadíj és az alkatrészek áfáját, és hiheti, hogy jól döntött, ha tényleg rendesen megjavították kedvezőbb áron az autóját. Ha később mégis valami gond lesz a kocsival, sem ügyvéd, sem bíró nem tud segíteni az igaza bizonyításában. Ugyanakkor egy hosszú távon piacon maradni akaró autó­szerviz a garanciális panaszokra kiemelt figyelmet fordít. A szakemberek szerint gyakori probléma, hogy az emberek nem megfelelően választanak autót, nincsenek tisztában azzal, hogy az esetleges javítások mennyibe kerülhetnek. Amikor szembesülnek ezekkel a tételekkel, akkor már úgymond „nincs más megoldás”, mint az olcsóbban dolgozó garázsműhelyek megkeresése.

Amit nem szabad

Sosem szabad otthon diagnosztizálnunk a hibát, mert ha azzal visszük szervizbe a kocsit, hogy cseréljenek ki egy konkrét alkatrészt, mert szerintünk az ment tönkre, akkor csak a munka minőségéért és az alkatrészért felel a műhely, azért már nem, ha a végén kiderül, hogy nem is ott volt a probléma. Ha viszont konkrét panaszokkal megyünk, és ezért kérjük, hogy vizsgálják át az autót, majd hárítsák el a hibát, akkor a rossz diagnózis miatt a felesleges alkatrészcseréket, a munkadíjat is a szerviznek kell állnia.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!