Az orosz hadseregben eddig teherautókat illetve páncélautókat használt csapatszállításra, de hamarosan bevezetik azt az új járműkategóriát, amellyel háborús övezetekben a teherautókhoz képest biztonságosabb körülmények között, a páncélautókhoz képest pedig gyorsabban és jobb mozgékonysággal juttatja célba a katonákat. A Tájfun teherautó két prototípusának tesztelése a végső fázisban tart, hamarosan kimondják az illetékesek, hogy a Tájfun-U (Ural autógyár) illetve Tájfun-K (Kamaz autógyár) típusát rendszeresítik.

Szokatlan felépítésű a Kamaz alkotása, motorja a fülke mögött helyezkedik el Szokatlan felépítésű a Kamaz alkotása, motorja a fülke mögött helyezkedik el

Az Ural felépítésében és megjelenésében is egy hagyományos teherautót idéz, orrmotor, két hátsó tengely; a Kamaz alkotása két kormányzott tengellyel és a fülke mögé épített motorral rendelkezik. Mindkét esetben közös, hogy hidropneumatikus rugózású, független felfüggesztések dolgoznak a jármű alatt – ez követelmény volt -, amivel terepen 50 km/h, országúton 105 km/h sebességet tudnak tartani a járművek.

12 illetve 14, teljes menetfelszerelést viselő katona fér el a páncélozott utastérben 12 illetve 14, teljes menetfelszerelést viselő katona fér el a páncélozott utastérben

A páncélozás miatt mindkét esetben 24 tonna a saját tömeg, a padló V alakú kialakítása a jármű alatti robbanás lökéshullámát eltereli; az egyszerűség kedvéért pneumatikus működtetésű ajtókat szereltek fel, hogy ne a katonáknak kelljen mozgatni a súlyos lemezeket. A vezetőfülkében a legnagyobb eltérés, hogy a Kamaz gyár mérnökei a Dakar-tapasztalatokat felhasználva alakították ki az üléseket és a négypontos biztonsági öveket.

A prototípusokba a JAMZ 7,0 literes, 24 szelepes, soros hathengeres turbódízelét szerelték 450 lóerős teljesítménnyel, a Kamaz úgy alakította ki a motorteret, hogy a saját V8-as turbódízele is elfér ott, ha netán erősebb motorra vágyik a megrendelő. A váltó mindkét esetben hatfokozatú, automatikus, a differenciálműveket a műszerfalon elhelyezett kapcsolókkal lehet egyenként zárni. A tesztelés végén dönt majd arról az orosz hadsereg, melyik Tájfun csapatszállítót rendszeresíti; várhatóan a jövő évi, a Vörös téren esedékes katonai parádén már besorozva vesz részt a győztes jármű.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!