– A csajokat otthon hagytuk – hangzott el a legtöbb érkező apuka szájából a Dutra találkozón. Valóban, a mintegy kétszáz résztvevő nagyobb hányada a férfiak közül került ki, akiket úgy tűnik, még jobban érdekelnek a mezőgazdasági gépek, mint a hölgyeket.
A gyerekek figyelmét az udvaron várakozó Dutrák sokáig lekötötték, amelyekre fel is tudtak ülni.
A felnőtteknek alkatrészbörzét is szerveztek, ahol nagy választékból szemezgethettek. A művelődési házban is remek volt a hangulat: a dutrások eszmét cseréltek kedvenc járgányaikról, amelyhez jól csúszott a lilahagymás zsíros kenyér.
A megnyitón a Dutra Klub leköszönő elnöke, Nagy Vilmos elmondta, az eddigi vándorkupa, amely az év dutrásának járt, ezentúl örök otthonra talál, mégpedig a balatonboglári Dutra Múzeumba költözik. Nagy Vilmos utódja Nyárádi Attila lett, aki arról beszélt, találkozóikkal akkor elégedettek, ha a résztvevők jókedvvel, újabb barátságokkal térnek haza.

A művelődési házban is volt mit nézni (Fotó: Kovács László / 24 Óra)

Bár a Dutrák gyártása már az 1970-es években megszűnt, a klub tagjainak számára ez a traktor gépészeti értelemben is csoda és családi örökségnek is számít. Attila édesapja traktoros volt, de fia egy időre eltávolodott a mezőgazdasági gépektől. Felnőtt korában egyszer megvételre kínáltak számára egy Dutrát, amely felidézte régi emlékeit. Nagy Vilmos adott neki tippeket, hogyan újítsa fel Dutráját, így került a klub tagjai közé. Azóta már saját gyermekei kísérik el a Dutra-találkozókra.

A Dutrákat a Vörös Csillag Traktorgyár budapesti székhelyű állami vállalatnál gyártották. Első modelljeinek egyike a Dutra DR–50 dömper lett, amelyet a Járműfejlesztési Intézetben fejlesztettek ki az 1950-es évek elején. A cél egy könnyen, olcsón és tömegesen gyártható, egyszerű, igénytelen teherszállító jármű kialakítása volt, amely a világháború utáni újjáépítés igényeit ki tudta elégíteni. A gyár 1955-ben kezdte el a sorozatgyártást, amely 1966-ig folyt. A Dutra név az angol dumper és a magyar traktor összevonásából született. Végül a Vörös Csillag Traktorgyárat 1973. június 30-én a győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz csatolták.