A Scania buszgyártóként idén ünnepli századik évfordulóját. Most az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy felgyorsítsuk a fenntarthatóbb utas szállítás elterjedését – mondja Melker Jernberg, a Scania autóbusz üzletágának igazgatója.

Gyarapodnak a közösségi közlekedési beruházások, mivel a városok világszerte keresik a fenntartható megoldásokat a gyakran igen sürgető közlekedési problémáikra. A Scania ezidáig már mintegy kétezer járművet értékesített gyorsforgalmú buszjárati (BRT) rendszerek számára Ausztráliában, Mexikóban, Dél-Amerikában, Dél-Afrikában és másutt. Ilyen rendszerek bevezetése Európában is várható, mondja Melker Jernberg. „Ennek így kell történnie. Ugyanakkor meg kell értetnünk a városfejlesztőkkel és más döntéshozókkal a fenntartható közlekedési rendszerek fontosságát.”

Száz évvel ezelőtt készült el az első Scania autóbusz Száz évvel ezelőtt készült el az első Scania autóbusz

A Scania termékei között biodízellel, bioetanollal és biogázzal üzemelő városi, illetve turistabuszok is szerepelnek. Ez idáig Svédországon kívül kis igény mutatkozott az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek iránt, de 2010 novemberében áttörés értékű volt, amikor a Scania 50 etanolbuszra kapott megrendelést Brazíliából. Jernberg jóslata szerint a városi és a turistabuszok gazdagabb kényelmi felszereltséggel készülnek majd, hogy megfelelhessenek az ügyfelek elvárásainak. Ez a hosszú távú turistabuszok esetében teljesen ledönthető üléseket, ételfelszolgálást, szélessávú Internet-hozzáférést és nagyképernyős filmvetítést jelent.

Mérföldkövek az elmúlt száz év buszgyártásából:

1911

Az újonnan létrejött Scania-Vabis átadta az első svéd gyártású, motorral hajtott buszt, a “Nordmark bus” nevű járművet. Lánchajtást alkalmazó alvázát a Scania készítette Malmö városában, Svédország déli részén, míg motorral és karosszériával a Vabis látta el Södertäljében.

1932

A buszok értékesítése meghaladta a tehergépkocsik értékesítését. Folyamatosan nőtt az igény az egyre nagyobb buszok iránt. A Scania-Vabis bemutatta a „Bulldog” buszt, amely egyszerű, helytakarékos formájával úttörőnek számított.

1948

A Scania-Vabis először exportált buszokat Brazíliába, amit 1951-ben teherautók követtek a brazil Vemag autóipari vállalattal kötött importmegállapodás értelmében.

1953

Bemutatkozott a svéd piacon az egyesült államokbeli Mack Manufacturing Corporation vállalattal közösen kifejlesztett Scania-Vabis Metropol elővárosi busz. A soros, nyolchengeres motort keresztben építették be a busz hátuljába. A Metropol volt az első önhordó karosszériás, teljes mértékben Svédországban gyártott busz.

1957

A Scania-Vabis szilárdan megvetve lábát Brazíliában motorgyártásba kezdett. Az 1959-ben megjelent B75 volt az első kifejezetten brazil piacra szánt busztípus. Az orrmotoros járművet turista- és városi buszként is használták. Erős motor és masszív alváz jellemezte, továbbá előkészítették a könnyű felépítményezhetőségre.

1971

A Scania-Vabis 1966-ban bemutatott egy kényelmesebb, utasbarát városi buszt, a CR76 típust. A kis tömeg és az alacsony padlószint állt a fejlesztés középpontjában, míg a motort úgy hangolták, hogy a lehető legkisebb legyen a károsanyag-kibocsátása. A CR76 alapján született meg 1971-ben a CR111 „csendes” busz, csupán 77 dBA zajszinttel.

1986

Egyre fontosabb szerepet játszott a környezetvédelem. Stockholmban a helyi közösségi közlekedési vállalattal együttműködve a Scania megkezdte az etanolbuszok normál városi körülmények közötti üzemeltetési tesztelését. A 11 literes motort úgy alakították át, hogy a dízelmotorok égési körfolyamatának megfelelően üzemeljen etanollal.

1996

A Scania bemutatta új alumíniumkarosszériás városi buszát, a Scania OmniCity típust. Az alacsonypadlós busz a karosszéria teljes oldalsó lesüllyeszthetőségével, azaz térdepléssel különösen megfelelt a városi forgalom követelményeinek. Ezt az alvázat az alacsony belépésű Scania OmniLink és az emeletes Scania OmniCity típusokhoz is felhasználták.

2004

Elölre szerelt, új, öthengeres motorjával és masszív alvázával az F-széria ideális a nehéz üzemelési körülmények esetére, amikor is egyszerre nyújt kényelmet és nagy utaskapacitást.

2007

Miután a Scania 1995-ben kifejlesztette első hibrid tanulmánybuszát, 2007-ben bemutatott egy innovatív hibrid busztanulmányt, amely a maximális utaskényelem érdekében a sarkokba kitolt kerekeket és összkerékkormányzást kapott.

2009

Hat háromtengelyes OmniLink etanolhajtású hibrid busz megkezdte teljes körű üzemeltetési tesztjét Stockholmban a helyi közösségi közlekedési vállalattal együttműködésben.

2010

Átadták az első Scania Touring turistabuszt. A kínai Higer buszfelépítményező vállalattal közösen készülő típus célja, hogy az új és a meglévő piacok igényeinek egyaránt eleget tegyen.