A gyorskötöző adta az ötletet egy hóláncpótló eszközhöz. Az osztrák rendőr nem fogadja el, de nehéz helyzetben segíthet a pofonegyszerű kis műanyag.

Hiába tudjuk és unalomig ismételjük a tél zord körülményeit, a kiszámíthatatlan időjárás sokaknak képes kellemetlen perceket okozni. Két olyan hideg évszak van a hátunk mögött, amelyet akár téli gumi nélkül is végig lehetett volna csinálni: ha nincs az az összesen öt nap, amikor esett a hó, az ónos eső, és minden lefagyott.

Az időjárás új jellegzetességei miatt a síkosságmentesítés sem működik a korábban megszokott módon. A lesózott utakról a hatóanyagot lemossa az eső, majd átvált más csapadékformába – hó vagy ónos eső –, ami viszont az útfelületre hullva így lefagy. A rövid idő alatt hulló nagy mennyiségű csapadékkal a további probléma, hogy a rendelkezésre álló gépparkkal nem tudják elvégezni a síkosságmentesítést minden útvonalon, a másodrendű utak, mellékutcák egy hétig is havasan maradhatnak. A letaposott hó felkeményedik, a felülete megfagy, nagyon nehézzé téve az autózást még a legjobb minőségű téligumival járók számára is.

Ilyen váratlan helyzetekre – tehát nem az előre tervezett síelésre gondolva, arra ott a hólánc – készült a tapadásjavító pánt, amelyet a gyártó havas, jeges útfelületen való használatra ajánl.

Az elgondolás alapja a gyorskötöző, amelyet ma már mindenki megszokott és akkor is használ, ha lenne más eszköz is az adott feladatra. A lényeg, hogy a működését megszoktuk, és alkalmazzuk.

A hópánt lényegében egy extra méretű gyorskötöző, amelynek a külső oldalát a középrészen körmösre alakítottak ki. A használati javaslat szerint olyan csúszós útszakaszra érve, ahol az elakadás veszélye fenyeget, vagy esetleg már meg is történt, lehet használni a hópántokat. A felrakása a hajtott kerékre javasolt. Ez az első feltétel, ami korlátozza a használhatóságát, ugyanis a felrakása akkor egyszerű, ha a kormányzott keréken próbálkozunk. Alászedve a volánt jobban hozzáférni a kerékhez, bár a feladat, a pánt átfűzése így is koszos meló. De elakadás esetén ez másodlagos, kiásni a kocsit és lapáttal sódert keresni szintén koszos, és néha lehetetlen feladat a kellékek hiányában.

A hópánt túllógó anyagát vagy le kell vágni, vagy begyűrni maga alá (Fotó: Dombóvári Mihály)

Miként a képeken is látható, van még, ami korlátozza azoknak az autóknak a körét, amelyekhez használható a hópánt. A felrakáshoz olyan felni szükséges, amelynek ritkák a küllői. Bár fel lehet tenni akár lemezfelnire is, csak nagyobb küzdelem árán. Azonban a pánt a felnin belül nem érhet hozzá a féktárcsához, illetve más alkatrészekhez.

A gyártó 10 darab pántot csomagol egy tasakba. Körülbelül ez az a mennyiség, amelyet egy kerék igényel. A felrakáskor pár dologra figyelni kell: a csatlakozó rész kifelé essen, a körmös rész pedig a futófelületre feszüljön a sima oldalával a gumi felé fordítva.

A felesleges műanyag darabokra két javaslat adott, vagy le kell vágni a maradékot, vagy visszahajtani önmaga alá. A hópántok belső fele érdesített, hogy a gumihoz jól tapadjanak, de nagyon fontos az erőteljes meghúzásuk, hogy ne mozdulhassanak el. További figyelnivaló, hogy a szelep mellé ne kerüljön hópánt, nehogy letépje azt – tehát a szelep küllőközét ki kell hagyni. A hópántok a pillanatnyi elakadásból való menekülésre készültek, tisztított, szilárd burkolatra érve nem bírják a terhelést, a kopástól elszakadnak. Ezért a csúszásveszélyes szakaszt elhagyva ajánlott a pántok eltávolítása. Ehhez el kell vágni azokat késsel, fogóval vagy szikével. Ez is fontos dolog, mert az elszakadó pántok a kocsi kerekéről lerepülve sérülést okozhatnak, mind a saját autóban, mind mások értékeiben.