– A NABI története során már volt példa arra, hogy átmenetileg a termelés lassítására, szüneteltetésére kényszerül – tájékoztatta lapunkat Kovács-Gajdács János, a vállalat kommunikációs tanácsadója. – A jelenlegi állás szerint május végén sajnos ismét szünetelni kényszerül a kaposvári üzem működése, mivel május végén leszállítja a cég az utolsó járművet is a 2011. márciusában Los Angeles által lehívott 150 darabos megrendelésből. A NABI vezetése folyamatosan dolgozik azon, hogy még május vége előtt új megrendelést kapjon a kaposvári egység, illetve több elképzelés is van a gyár további működésével kapcsolatban. Az elkövetkező szűk két hónap során tehát hosszú távú megoldás is születhet ami az üzem működésének jövőjét biztosítja.

A mentőövnek számító új üzlet mellett több forrásunk arról számolt be: állítólag egy török cég érdeklődését keltette fel a kaposvári társaság. Elképzelhető, hogy a már világszerte ismertté vált kaposvári műanyagipari-technológiát hasznosítanák. A munkások körében elterjedt, hogy a külföldi társaság gépkocsi-, illetve egy másik autóbuszmárkához kíván alkatrészeket gyártatni. A NABI munkatársa nem kívánta kommentálni értesülésünket, jelezte: konkrétumokkal várhatóan június harmadik, negyedik hetében tudnak szolgálni.

– Megviselt a leépítés, de nem tudok mit tenni – jegyezte meg lapunk kérdésére egy munkás, aki kérte nevét ne írjuk le. A férfitől tudjuk: az üzemben hét elején tartották az elszámolást, a dolgozók leadták felszerelésüket. Talán 15-20 szakember maradhatott a cégnél: ők egyelőre pótalkatrészek gyártásával foglalkoznak. Az állás nélkül maradt munkás egyedüli reménye, ha esetleg mégis beindul a termelés, úgy az első körben visszaveszik.

– Nagyon sajnálnám, ha a kaposvári buszüzem tényleg szünetelteti a termelést – reagált megkeresésünkre kedden Svajda József, az MSZOSZ regionális vezetője. – Tudomásom szerint kaposvári viszonylatban elég tisztességes bért kaptak a dolgozók, ráadásul rendkívül magas technológiai színvonalon folyt a gyártás. A buszüzem színesíti a város iparát, számos jól képzett szakembernek adtak munkát. Mi lesz velük?
A NABI kaposvári üzemében 2011. márciusában indult újra a gyártás, miután a kaliforniai Los Angeles közlekedési vállalata újabb, 150 darabos megrendelést hívott le a céggel még 2008-ban megkötött keretszerződésből. Tény: a társaság nem aprózta el a fejlesztést. A kaposvári üzem alapkövét zöldmezős beruházás keretében 2000-ben tették le, s két évvel később indult meg a különleges és rendkívül üzemanyag-takarékos buszok gyártása.

A NABI eddig több mint ötmilliárd forintot fordított a kaposvári üzem elindítására, s a különböző fejlesztésekre; ennek eredményeként több mint 500 kompozit busz-karosszériát gyártottak. A társaság vezetői az év elején lapunknak még arról beszéltek: újabb amerikai pályázaton kívánnak indulni, s ezzel együtt arról sem tettek le, hogy a magyar piacon is értékesítenek buszokat. Ehhez azonban központi beszerzésre volna szükség, s olyan fejlesztéseket is terveznek, ahol a kompozitnak jelentős szerepe van.

Sorsfordító napok előtt állnak a munkások, aki teheti, már állást keres magának. Persze Somogyban, ahol továbbra is meglehetősen magas a munkanélküliségi ráta, nehezen helyezkednek el a szakmunkások, a betanított munkások helyzete sokak szerint szinte kilátástalan.
– Egy karosszérialakatostól már kapott önéletrajzot a cégünk, nyilván, aki csak teheti, megpróbál minél hamarabb munkát találni – mondta Tajnafői István, a Kapos Járműgyártó- és Javító Zrt. elnöke. – Társaságunk új üzletágként közepes méretű autóbusz építésével foglalkozik, tavasszal készült el a prototípus. Nyilván ez is közrejátszhat abban, hogy érdeklődők jönnek hozzánk. Mi azonban legfeljebb három-négy magasan képzett, kellő gyakorlattal rendelkező szakembert tudunk felvenni.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!