A Fuji Heavy Industries nevű cég már korán érdekelt volt az autóiparban, a Fuji Precision Technology például a Peugeot-tól licencelt motorokat gyártott a Prince Motor Company számára. Az első, nagy sorozatban gyártott autójába, az 1958-ban bemutatott Subaru 360-as farába soros kéthengeres motor került, és a japán kormány által nem sokkal korábban életre hívott kei-kategóriába tartozott.

A Subaru már 1960-ban megpróbált az előírások szerint kompakt kategóriába tartozó autót készíteni, a vibrációk csökkentése érdekében döntöttek a boxermotor mellett, a teljesen alumínium, 1,5 literes négyhengerest léghűtéssel képzelték el. A cég anyagi helyzete nem engedte meg a sorozatgyártást, de a mérnökök tovább dolgoztak az autón. 1963-ban új irányba indult a fejlesztés, a motor további finomítása miatt vízhűtésre váltottak, a lökettérfogatot 1,0 literre csökkentették, végül ez az A-63-as kódnéven fejlesztett típus lett az 1966-os Subaru 1000, a cég első boxermotoros szériaautója.

Az EA52-es kódnevű erőforrás 977,2 köbcentis, OHV-szelepvezérlésű, maximális teljesítménye 56 LE (6000/perc) és 77 Nm (3200/perc). Egy évvel később már elérhető volt az EA53-as kódú változat, amely dupla karburátorral, 66 LE (6600/perc) és 80 Nm (4600/perc) teljesítménnyel került az 1000 Sports Sedan motorterébe. Egészen 1994-ig gyártották az EA-motorcsaládot, amelynek az utolsó változata (EA82) már SOHC-vezérlésre váltott, ebből készítették el az ER27 motorkódú, 2,7 literes hathengeres blokkot is.

Fél évszázad alatt a Subaru mintegy 16 millió darab, boxermotoros autót értékesített, és ebben nincs benne a Toyota GT-86-os (Scion FR-S Észak-Amerikában), amelyet szintén Subaru boxer hajt.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!