Nagyon igyekeztek a magyarországi útdíjfizetési rendszer átalakításával a politikusok, aztán lehet, hogy az egész nagy átalakítás alig 4-5 évig lesz csak érvényben. Violeta Bulc, az Unió közlekedési ügyekért felelős biztosa a német Welt am Sonntag újságban arról beszélt, hogy egységes, tényleges használat-alapú útdíjfizetési rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálják.

Jelenleg az Unió 28 tagállamában különféle módon kell fizetni a gyorsforgalmi úthálózatért, és a rendszerek és díjtételek különbözősége egyértelműen akadályozza az emberek szabad áramlását. Egy hosszabb út előtt többféle matricát kell vásárolni, aztán vannak a fizetőkapus megoldások. A teherautóknál, ahol jellemzően jeladós rendszereket valósítottak meg, de azok egymással nem kompatibilisek, azaz egy járműben többféle fedélzeti berendezésnek is helyt kell találni. Ráadásul az idő- vagy területi alapú érvényesség a használó szempontjából hatalmas többletköltséggel jár, hiszen nehezen megvalósítható, hogy az ember mondjuk egy héten át folyamatosan haladjon az autópályán. Sokkal igazságosabb, ha mindenki ténylegesen a használat alapján, azaz a megtett kilométerek után fizessen – esetleges korrekciós tényező lehet a károsanyag-kibocsájtás, azaz a környezetet jobban szennyező öregebb autók tulajdonosainak többet kell fizetnie.

Csak nemrég kezdődött az egyeztetési folyamat az új díjfizetési rendszerről, a tervek szerint másfél év múlva lesz abban az állapotban a javaslat, hogy azt beterjesztik az EU Parlament elé. Lehet, hogy kötelező lesz a rendszer, lehet, hogy a tagállamok számára opciós lesz a megoldás – csak most indultak az egyeztetések az egyes tagállamokkal, még minden nyitott. Egy darab fedélzeti egység kell majd minden járműbe, a befolyó útdíjat aztán közvetlenül a tagállamoknak utalják majd át annak függvényében, hol mennyit haladtak a használók. Az szól például az új rendszer kötelező bevezetése mellett, hogy a megtett kilométereket számoló GPS-technológiát használó fedélzeti egységgel az öregebb járművekben is megvalósítható az a (baleset esetén automatikus) segélyhívó funkció, amely az új járművekben már benne van. Az igazságos útdíjfizetés mellett tehát a közlekedésbiztonságot is szolgálná az EU-szinten egységes díjfizető rendszer.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!