Nem volt az elsők között a légzsákok alkalmazásában a Volvo, és sokáig nem is bíztak benne (felár nélküli extra volt az autókban, lehetett nélküle is kérni a svéd gyár modelljeit), de mára már mesterien kezelik a témát a mérnökök, és a fejlesztés éllovasai lettek.

Az első légzsákkal felszerelt Volvo modell éppen 25 éve, 1987-ben gurult le a gyártósorról, és a vállalat azóta több világelső újítással egészítette ki a technológiát. A Volvo alkalmazta elsőként az ülésbe épített oldallégzsákot és a függönylégzsákot (Inflatable Curtain – IC) is, 2012-ben pedig a vadonatúj Volvo V40 forradalmian új gyalogosvédelmi légzsákjának bemutatásával ünnepli a 25. évfordulót.

„Ez az első alkalom, hogy a légzsák-technológia az út védtelen használóit védi az autón kívül, jelen esetben a gyalogosokat. A modern légzsák-technológia előnye, hogy kevés helyet foglal, ennek ellenére kiváló védelmet biztosít, amely az autóban ülőkhöz és a baleseti helyzethez optimalizálható. Amikor azonban fejleszteni kívánjuk a védelmet, mindig maximális biztonságot nyújtó megoldást keresünk. A légzsák az egyik megoldás, amely más módszerekkel ötvözhető” – mondta el Lennart Johansson, a Volvo Car Corporation belső biztonsági rendszerekért felelős igazgatója, aki már az 1980-as évek úttörő munkájában is részt vett.

Alapfelszereltség

A légzsák évek óta valamennyi autóban alapfelszereltségnek számít, de a technológia és annak megbízhatósága eleinte heves vitákat váltott ki. Akkoriban ezen aggályok közül sok megalapozott volt. „Nem a légzsák kioldása a kihívás, hanem az, hogy pontosan a megfelelő pillanatban lépjen működésbe. Az elmúlt években az időzítés és a felfújódás teljesítményszintje állt a középpontban. A modern légzsák-technológia révén a felfúvódás mértéke az ütközés súlyosságának megfelelően módosítható” – mondta Lennart Johansson. A kifinomult radar és a kamerák használata az újabb autókban azt is lehetővé tette, hogy szükség esetén akár az ütközés előtt működésbe lépjenek a biztonsági rendszerek.

Az 50-es években kezdődött

A múltra visszapillantva azt láthatjuk, hogy az első légzsákok az 1950-es években jelentek meg, azonban a technológia ekkor még közel sem volt kiforrott. Egy 1955-ös szabadalom egy, a maihoz hasonló rendszert ír le, azzal a lényeges kivétellel, hogy a vezetőnek manuálisan, egy gomb megnyomásával kellett működésbe hoznia a légzsákot. Egy másik korai kísérlet a pirotechnikai töltetek használatára összpontosult, amelyek gázzal töltötték fel a légzsákot. Egy 1984-ben az Egyesült Államokban elfogadott, sokat vitatott törvény felgyorsította a légzsákok fejlesztését. A törvény, amely elsősorban a biztonsági övek használatának elmulasztása által okozott veszélyekkel foglalkozott, kikötötte, hogy három éven belül valamennyi új autónak rendelkeznie kell olyan védelmi rendszerrel, amelyet nem az utasoknak kell működésbe hozniuk.

Együttműködés a biztonsági övvel

Hamarosan számos szakember a légzsákot ítélte a legalkalmasabb megoldásnak, egyesek pedig úgy vélték, hogy még a Volvo 1959-es találmányának, a hárompontos biztonsági övnek a szerepét is átveheti. A Volvo azonban úgy foglalt állást, hogy a legmagasabb szintű biztonság a biztonságiöv-rendszer és a légzsák-technológia együttműködésével érhető el. „Önmagában a több légzsák nem feltétlenül növeli az általános biztonsági szintet. Fontos, hogy a légzsákra egy rendszer részeként tekintsünk, amelyben a jármű felépítése, a biztonsági övek, a légzsákok és egyéb elemek, például a kormányoszlop, együttesen csökkentik az ütközés erejét a balesetekben” – fejtette ki Lennart Johansson.

Világelső újítások az oldalirányú védelem terén

Az 1990-es évek végére a vezető- és utasoldali légzsák az alapfelszereltség részét képezte a Volvo 850 modellben. A Volvo 1994-ben továbbfejlesztette a technológiát egy oldallégzsák bevezetésével, amelyet az ülés háttámlájába építettek be, és a mellkas védelmére szolgált oldalirányú ütközések esetén. „Óriási előrelépést tettünk, amikor az oldallégzsákot beépítettük a szabadalmaztatott, a karosszériába integrált oldalirányú ütközésvédelmi rendszerünkbe” – nyilatkozott Lennart Johansson.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!