Hiányszakma a kamionsofőr, a magyar állam jelentős összeggel programot indított a képzésre, a szállítmányozó cégek hirtelen új járművezető-forráshoz jutottak: egyre több buszsofőr megy a jobb fizetés és a kisebb felelősség miatt kamionsofőrnek, vagy épp külföldre. A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint vészhelyzet van a Volán társaságoknál, létszámhiány miatt akár a buszok is leállhatnak. Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, országosan több száz buszvezető hiányzik a rendszerből, nagy szükség lenne a dolgozók anyagi megbecsülésére, béremelésre és az utánpótlás biztosítására.
– A probléma lényegét az elöregedett járműpark, illetőleg a járművezetői létszámban mutatkozó hiány jelenti. Országos viszonylatban 6500 sofőr hiányzik – fogalmazott a szakszervezeti elnök.

Míg korábban főként Nyugat-Magyarországról vándoroltak külföldre a dolgozók, addig újabban már az ország keleti térségeiből is mennek. Sok helyen épp csak annyi buszvezető van, hogy minimum-szinten tudják fenntartani a szolgáltatást. A régiós januári átszervezéssel inkább romlott a bérhelyzet – állítják a buszsofőrök. A Dél-dunántúli Közlekedési Központnál (a Gemenc, a Kapos és a Pannon Volán egybeolvadásával jött létre) egyöntetű a sofőrök véleménye a helyzetről, ahogy az a név nélkül adott nyilatkozatokból is látszik:

– Tíz évet húztam le a Gemenc Volánnál, nem régen adtam be a felmondásomat, mert havi 120-130 ezer forintért dolgoztam úgy, hogy naponta sokak testi épségéért feleltem, 40 milliós buszon ültem és ha kisebb hibát vétettem, szankciókra számíthattam. Ép idegekkel ezt nem lehetett bírni – mondta egy sofőr. Hozzátette, egy magán fuvarozó cégnél egyből alkalmazták, és havonta 40 ezerrel többet visz haza.

Egy ma is a DDKK alkalmazásában álló buszvezető azt mondta, sokan elmennek tőlük, de jönnek újak is. Vannak nehézségek, a műhelyben sokat kell várni, csúsznak a javítások is. Egymás között merik csak mondogatni, hogy minden sokkal rosszabb lett, mint a központosítás előtt. Pár hónapja kaptak ugyan béremelést, ami nagyon jól jött, de ez az összeg még mindig nem éri el azt a szintet, amiért érdemes ekkora felelősséggel dolgozni. Havonta 150 ezer forintot visznek haza, van, aki valamivel többet, más kevesebbet, attól függ, melyik vonalon dolgozik. – Tény az is, hogy többet kell dolgozni a bérért, hiszen megszüntették például a kalauz-pótlékot is – tette hozzá a sofőr.

– Akinek piacképes szakmája van, az elmegy más területre dolgozni, sokan külföldön találnak munkát. Ausztrián, Németországon kívül Nagy-Britannia is népszerű helynek számít. Több külföldön dolgozó járművezető újabb sofőröket csábít magával – mondta Dobi István. Hozzátette, ez teljesen érthető, hiszen nagyjából a négy-ötszörösét fizetik a külföldön munkát vállalóknak, nem szólva a munkakörülmények közötti különbségekről. Egészen más egy légkondis, modern buszt vezetni, mint egy régebbi típuson 40 fokban vezetni.

Nem tett jót a cégnek a régiósítás

Egy szekszárdi volános alkalmazott – szintén név nélkül – elmondta, nem tett jót a társaságuknak a régiósítás, így kevésbé rugalmasan kezelhetők helyben a napi gondok. A munkavállalók aggódnak, hiszen a jövő év végén lejár a Volán szolgáltatási szerződése, és ezt követően bármi lehet. Az olyan jellegű rémhírek, mint például az, hogy meg is szűnhetnek a “volánok”, mert összevonhatják a MÁV-val, feszültséget okoznak. Ez is oka annak, hogy az elvándorlás felgyorsult. Bizonyos térségekben már most nagy a gond, van az országban olyan volán cég, ahol már külföldi sofőrökkel próbálják áthidalni a hiányt.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!