Az AutoAlliance nevű érdekvédelmi szervezet az autóiparban érdekelt 12 nagy céget tömöríti (BMW Csoport, FiatChryslerAutomobiles, Ford, General Motors, Mazda, Daimler, Mitsubishi, Toyota, Volkswagen Csoport, Volvo Cars), és ezek a cégek most komolyan elkezdtek foglalkozni azzal, hogy lejjebb kéne vinni az autók árát, aminek egyszerű módja lenne az, ha az USA-ban és az Európai Unióban egységes törvényi elvárásoknak kellene megfelelnie az autóknak. Mostanáig csak elméleti szinten vetődött fel ez az ötlet, de a tagok megbízták a Center for Automotive Research nevű szervezetet azzal, hogy pontosan számolja ki, mekkora összeget lehetne megtakarítani például azzal, ha a passzív és aktív biztonsági elvárások egyformák lennének a két piacon.

A michigani székhelyű szervezet most publikálta a jelentését, amely szerint éves szinten 3,3-4,2 milliárd dollár lehetne a megtakarítás azáltal, hogy nem kétféle elvárásnak megfelelően kell fejleszteni a járművek biztonsági rendszerét. Ez az összeg ráadásul a közeljövőben várhatóan emelkedni fog, ha nem lesz változás a jogszabályokban, mert a jelenleg zajló aktív biztonsági segédek terjedését jelentő biztonságtechnikai forradalom a vizsgálat időpontjában (a 2014-es modellévű autókat nézték meg a kutatók) még nem érte el a két piacon egyaránt forgalmazott 172 darab modell mindegyikét. Persze az AutoAlliance nem minden tagját érinti majd egyformán a költségcsökkentés, hiszen egyedül a Volvo Cars személyautói képesek ugyanazzal a karosszériastruktúrával remekelni a két kontinensen érvényben lévő törésteszt-elvárásoknak, a többi gyártó általában spórol, és eltérő homloklemezzel olyan autókat készít, amelyek épp csak a területileg illetékes teszten felelnek meg.

A CAR egyébként autóra lebontva is kiszámolta, mennyit lehetne megspórolni az egységes előírások alkalmazásával, az Európából USA-be szállított járműveknél 618-827 dollárt, az USA-ból az Unióba exportált autóknál 836-1154 dollárt lehetne megspórolni. A világítórendszerek terén például épp lépéselőnyben van az Unió, ahol már lehet a szembe jövőket nem vakító LED-es okosfényszórókat alkalmazni, amelyek használata tiltott az USA-ban.

A járműgyártók ilyesfajta egységes fellépése nem újdonság, a nagy méretű haszonjárművek készítői már mintegy egy évtizede folytatnak harcot azért, hogy világszinten egységes legyen a károsanyag-kibocsájtási elvárás, náluk az jelent hatalmas többletköltséget, hogy egyszerre vagy négyféle, igen eltérő követelménynek kell megfelelniük az erőforrásoknak, és olyan nagyok az eltérések, hogy ezeket egyfélével nem is lehet teljesíteni – például Afrikában és Kínában a gyenge minőségű gázolaj miatt egyszerűen nem lehet olyan befecskendező-rendszereket használni, amelyek az Észak-Amerikai vagy európai előírások miatt elengedhetetlenek.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!