Tavaly novemberben leplezte le a BMW márka számára a fenntartható jövőt megtestesítő modelljét, az iX elnevezésű szabadidő-autót, amelynek most indult meg a forgalmazása. Az ember azt hinné, hogy ilyenkor már pontos számokat is közölnek a modellről, azonban ez nem történt meg, az indulóárakon kívül – Németországban 77 300 euró az xDrive 40, 98 000 euró az xDrive 50 alapára – semmi konkrétumot nem tudunk. A jelzők itt most nem feltétlen a cikk írása miatt kerülnek a pontos számok mellé, hanem mert maga a gyár is így tesz. A nagy bizonytalanság annak köszönhető, hogy „A teljesítményre, energiafogyasztásra és hatótávolságra vonatkozó adatok az egyes modellek aktuális fejlesztési fázisában becsült értékek”.

Előreláthatólag 2021 októberében kapják meg az első megrendelők autóikat, első körben két összkerékhajtású modell közül lehet majd választani. Az xDrive 40-esnek teljesítménye nagyjából 326 lóerő, a 0-100 km/óra gyorsulás több mint 6,0 másodpercig tart, a WLTP-hatótávolság meghaladja a 400 km-t. Az akkumulátor kapacitása több mint 70 kWh, a maximális töltési teljesítmény 150 kW. Az xDrive 50-esnél több mint 503 lóerő a rendszerteljesítmény, a 0-100 km/óra gyorsulás kevesebb, mint 5,0 másodpercet vesz igénybe, a WLTP-hatótávolság több mint 600 km. Az akkumulátor kapacitása több mint 100 kWh, a maximális töltési teljesítmény 200 kW.

Érdekes, hogy miközben a pontos számokkal még adós a gyár, sikerült olyan független tanúsítványokat szereznie, „amely szerint a BMW iX xDrive40 modell globális felmelegedésre gyakorolt hatása 200 000 kilométer megtétele alatt 45 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló teljesítményű dízelmotorral szerelt Sport Activity Vehicle (SAV) modellé”. Azaz pontos számok ismerete nélkül tanúsítanak konkrét eredményt a meg nem nevezett szervezetek…

De azért olyasvalami is akad, amiről már tudunk konkrétumokat is, például az itt debütáló, 8.0 verziószámú iDrive rendszer. Ennél már digitális segéd is az utasok rendelkezésére áll, és világnyelveken hangvezérlés is működik. A korábbiaknál sokkal nagyobb a hardverigénye a rendszernek, ami miatt alapvetően átalakul az elektromos rendszer. Amíg pár évvel ezelőtt a 7-es sorozatban még 90 vezérlőegység volt, addig az új iX-ben már csak alig tucatnyi – de sokkal nagyobb teljesítményű. Amíg az autóiparban manapság a fedélzeti hálózatok 1-1,5 Gigabit/másodperc adatátviteli sebességgel dolgoznak, a BMW rendszere 30 Gigabit/másodpercet használ, amit a vezetőtámogató rendszerek és azok szenzorainak működése indokol.

A különösen gyors informatikai hálózat egyébként a lopásvédelmet is javítja, az autó ugyanis szinte centiméteres pontossággal meg tudja határozni a slusszkulcs (jeladó) helyét, így ki tudja szűrni, ha illetéktelenek netán jelerősítővel próbálnák ellopni a járművet. De ez a pontos helymeghatározás kényelmi funkciót is jelent, az ajtóhoz közeledve automatikus nyit a zár és Bluetooth kapcsolaton keresztül az autó betölti az ügyfél kedvenc-beállításait a telefonon lévő BMW-alkalmazásból – akár bérautónál is. Az iX villanyautóban debütáló rendszer 14,9 colos képátlójú központi érintőképernyőjének kétszer olyan nagy a képpont-sűrűsége, mint a hasonló monitoroknak, így tűéles képet ad. A kormány mögötti 12,3 colos kijelző szolgálja az orientációt, tehát alapvetően itt jelennek meg a menet- és navigációs adatok, a központi kijelző már alapvetően a szórakozásé.