A Mazda vezetője nemrég azt nyilatkozta, csak akkor lesz újra Wankel motoros típusok, ha az gazdaságilag is hozza az elvárásokat, és ezzel kapcsolatban az évi 100 000-es darabszámot említette. Abból kiindulva, hogy az RX-8-as a legjobb évében is csak ennek töredékét tudta, azt mondhatjuk, hogy egyhamar nem lesz újra Wankel motor által hajtott Mazda személyautó. Ami nem jelenti azt, hogy nem lesz majd Wankel motoros Mazda, hiszen a japánok által elkészített akkumulátoros-elektromos Mazda2 prototípusban a generátort hajtó belső égésű motor egy 0,33 literes, egytárcsás Wankel motor. Ez az ötlet nem új, az Audi A1 e-tron tanulmányban is bolygódugattyús motort használtak áramtermelésre.

A jelenleg tesztelés alatt lévő akkumulátoros-elektromos Mazda2 csomagtér padlója alá építették be vízszintesen a 0,33 literes, egytárcsás Wankel motor, amely 2000/perc fordulatszámon 26 lóerőt teljesít. Az első kerekeket hajtó elektromotor 100 lóerő/150 Nm csúcsteljesítményű, épp ezért úgy lőtték be a generátort, hogy az nem csak szükség esetén, amikor már majdnem lemerült az akkumulátor, hanem állandóan tölt – a hajtómotor négyszer több energiát képes kivenni a telepből, mint amennyit a generátor be tud táplálni. Az egy állandó fordulatra belőtt Wankel-motor takarékos, 15 g/km-es CO2 kibocsájtással kalkulálnak a fejlesztők, ami hajszálnyival magasabb a hatótáv-növelős BMW i3-as 13 g/km-es értékénél.

A benzinmotoros Mazda2 tömege 1 tonna, az elektromos változat ennél 100 kg-mal nehezebb, és még további 100 kg-ot jelent a Wankel motoros generátor, amely egy nagyobb bőröndben is elfér – az üzemanyagtank 9 literes. A „Sport” üzemmód nagyobb energia-visszatermelést és motorféket jelent, nem javulnak a menetteljesítmények – a 100 km/órás tempót 10,8 másodperc alatt éri el a Mazda2 EV. A prototípus esetén még nem foglalkoztak a zaj/vibráció szigeteléssel, a tesztelők szerint hűtőgép kompresszorához hasonló a csomagtér padlója alatt dolgozó generátor működése. Szintén nem nagyon módosították a felfüggesztés hangolását, márpedig alaposan felborítja a tömegelosztást a hátra beépített generátor – mindezen kérdések megoldása a következő évek fejlesztőmunkájára hárul.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!