Valahányszor lefelé bővíti kínálatát egy prémiummárka, két fontos szempontot kell figyelembe venniük a mérnököknek és a marketingeseknek: az újdonságnak jobb benyomást kell tennie a hasonló kategóriájú ellenfeleknél, ráadásul elég trendinek kell lennie ahhoz, hogy a vevőkörét a vezetőülésbe csábítsa. Az Audinak már nem ismeretlen ez a terep, hiszen az A2-essel és az A1-essel már terjeszkedtek az egykor rangon alulinak számító szegmensekben. Ezek után a Q2-es bevezetése nem forradalmi, hanem logikus lépés, hiszen a szabadidő-autókra többen vágynak, mint valaha, még azok is, akik valójában beérik egy kisautóval.

A kormánytól balra találjuk a lámpakapcsolót, a feláras Head Up Display gombját és a műszerfal fényerő-szabályozóját. Minden formai elem a nagyobb Audikból származik, ahogy az anyagok többsége is. Fotó: Hilbert Péter

Ahogy a reklámban is megfogalmazták a németek, nehéz bekategorizálni a Q2-est. Alig 4,2 méteres hosszával nem lépi túl a B-szegmens hatáskörét, pedig MQB-platformos műszaki alapjain a kompakt A3-assal osztozik. Stílusa robusztus, terepezni azonban még a Haldex rendszerű quattro hajtással sem lenne képes, ha egyáltalán rendelhető lenne a benzines kivitelekhez. Koncepciója eltávolodott az eredeti funkciótól, vonzereje a megjelenésében rejlik, nem más, mint egy divatos kiegészítő. Ennek megfelelően sokféleképpen személyre szabható, amire rá is játszik a márka kínálatába passzoló, mégis egyedinek mondható dizájn. Bármilyen meglepő, első látásra semmitmondó formaterve nagyon is tudatos munka eredménye, kevés vetélytársa néz ki ennyire masszívnak és drágának egyszerre. Bár az illúzió tökéletes, közelebbről megnézve nyilvánvaló, hogy maga az Audi sem titkolja, ennél csak komolyabb szabadidő-autói vannak. A C-oszlop borítása hiába tűnik alumíniumnak, valójában műanyagból van, a belsejében pedig a szokottnál több az olcsó, vagy legalábbis olcsóbb hatású felület.

Rövid az első ülőlap, a háttámla átlagos testalkat esetén is az ajtónyílás mögé esik. Hátul passzentos a hely

A tervezés zseniálitása éppen abban rejlik, hogy emiatt sem érezzük magunkat rosszul odabent, mert jó érzékkel, kellőképpen igényes megoldásokkal ellensúlyozták a spórolást. A kevés gombbal és kerek szellőzőkkel retrós hatást keltő, letisztult műszerfal éke a TT-ben debütált, teljesen digitális műszeregység. Az összes információ mellett a navigációt is ügyesen kezeli, ezzel szinte feleslegessé teszi a központi kijelzőt, melyet viszont nem lehet a műszerfalba süllyeszteni csak kikapcsolni, mint egy tévét. A multimédiás eszközök csak ezen keresztül kezelhetők, azzal pedig jobb, ha az utas bíbelődik menetközben, ezért van értelme a duplázásnak, és ez megmagyarázza, miért nem lehet a vezetőülésből a váltókartól elérni a hangerő tekerőjét: a sofőr saját gombot tekergethet a kormányon, hogy le se kelljen vennie róla a kezét. Az élőben egészen aprónak tűnő Q2-es belül sem cáfol rá külső méreteire, négy felnőttel már szűkös a hely. Elöl egészen tágasnak tűnik, pedig nem dúskálhatunk a centikben, szerencséje, hogy a tudomány felfedezte, a vevők pedig megfizetik a nagyszilárdságú acélt, így újra vékony az A-oszlop, jó a kilátás, jobb a helykihasználás. Ülésből láttunk már kényelmesebbet Audiban, a rövid ülőlapon a piros betét és a díszvarrás sem segít, szemben a műszerfal és a váltókonzol piros dekorbetétjével, melyek oldják a belső egyhangúságát. Ugyanez magasabb kategóriában már bazári lenne, itt viszont működik, ahogy az egész autó teszi a maga természetes módján. A napi rutinban észrevétlenül szolgálja ki vezetőjét. Még mindig a legjobbak között van az itt S tronicnak hívott hétfokozatú duplakuplungos váltó, úgy dolgozik össze a hengerlekapcsolással és más praktikákkal együtt is legfeljebb csak átlagos fogyasztást produkáló, 150 lóerős 1.4 TFSI turbós benzinessel, hogy az áttételek sűrű váltogatása szinte fel sem tűnik. Alapállásban is dinamikus, hiszen kicsi a tömege, de S-be húzva a váltót sportosabban viselkedik. Kézzel is kapcsolhatunk, a kormányra viszont annak ellenére nem kerültek váltófülek, hogy a hangolása a dinamikus vezetőknek kedvez.

Használható méretű az egyszerű ülésdöntögetéssel bővíthető raktér

A kormány rövid áttételezése a Q2-es specialitása, érezhetően kevesebbet kell tekerni rajta, mégsem túl nehéz vagy kapkodós az irányíthatóság. A beállított hangolások közül a komfortra kihegyezett volt a legharmonikusabb, de egymástól függetlenül is szabályozható a szervorásegítés, a gázreakció, vagy a váltó reakcióidejének mértéke. A lengéscsillapítóra nem hat a 74 930 Ft-ba kerülő Audi drive select, ahhoz meg kell rendelni a 297 180 Ft-os komplett rendszert, a 81 280 Ft-os, 10 mm-rel ültetett sportfutóművet viszont érdemes elfelejteni, mert sajnos bántóan feszes a rugózás, és nem csak nálunk! A Bécsbe tartó A4-es autópálya egyes szakaszain sem lehetett ideges rángatózás nélkül végighajtani vele, a valódi úthibákat, csatornafedeleket pedig még sokáig emlegettük. Bármilyen direkt a viselkedése és minimális a karosszéria dőlése, már a komfort rovására megy a szükségtelen sportosság. Ez rövid távon talán rá is nyomta volna a bélyegét a tesztre: a jó fogású kormány, a kifinomult hajtáslánc, az általános minőség, vagy a megkapó megjelenés még nem lett volna elég, hogy megszeressük. Miután kiderült, hogy hosszabb távon sem fárasztó, sőt, pihentető benne az utazás, adaptív tempomatja és araszoló elektronikája nagy ködben is megbízhatóan lassítja vagy gyorsítja, ugyanazt a nagyautós nyugalmat , magabiztosságot árasztva, mint nagyobb testvérei, hiányosságait könnyebben írtuk a mérethatárok számlájára. Mert legbelül ez is egy igazi Audi.

Az S line optikai csomag felára 618 490 Ft, még a C-oszlop borításának árnyalata is megváltoztatható

Tetszett
• dizájn, stílus
• kezelhetőség
• minőség

Nem tetszett
• rázós futómű
• magas ár

Összegzés
A piaci igényeken kívül semmi sem indokolta a Q2-es bemutatását, hiszen hasonló feladatra való autó már van az Audi kínálatában, az A3 Sportback ráadásul olcsóbban hazavihető. Az ismert műszaki alapokból mégis sikerült kihozni egy karakteres, de egyáltalán nem hibátlan autót, amely a célcsoportnak fontos területeken hibátlanul teljesít. Megérdemli a sikert.

Audi Q2 1.4 TFSI S tronic
Összlökettérfogat: 1395 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4191/1794/1508 mm
Tengelytáv: 2601 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1547/1541 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1355/485 kg
Csomagtér: 405 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,5 s
Max. sebesség: 212 km/h
Város/országút/vegyes: 6,3/4,6/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km
A modell alapára: 6 990 630 Ft (1.0 TFSI, 116 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 236 180 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!