– Az érdeklődés nőtt, s már ez is valami, az eladás csupán enyhén emelkedett – foglalta össze az elmúlt időszak tapasztalatait ifj. Tóth Gábor, a kaposvári Ford Tóth értékesítési vezetője. – A kedvezményes 2,5 százalékos hitellehetőséget próbálták kihasználni a vásárlók, akik rendszerint 3,5 tonna alatti haszonjárművet vesznek.

Magyarországon szeptemberben és az év első kilenc hónapjában is nőtt a forgalomba helyezett új autók száma, derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tájékoztatójából. A múlt hónapban 5482 új személygépkocsi került forgalomba, 17,2 százalékkal több mint egy évvel korábban. Az egyesület elemzéséből kiderült: a piaci növekedés folytatódik, ha mérsékeltebb ütemben is, a bővülés éves szinten az első kilenc hónap után 20 százalék feletti. Annak ellenére, hogy már vannak versenyképes finanszírozási ajánlatok a piacon, ezeket elsősorban a cégek veszik igénybe, zömében operatív lízing alapon. A magánszemélyek továbbra is inkább a használt autókat vásárolnak.

Guzmics László, a kaposvári Suzuki márkakereskedés igazgatója úgy látja: megyénkben aligha érzékelhető az országos fellendülés. Bár szerinte a nagy növekedés mögött az állhat, hogy az új autók egy részét – kihasználva a kedvezményeket – külföldiek veszik meg.
– Kicsivel talán jobb a helyzet, mint tavaly ilyenkor – mondta. – 2013-ban közel 30 új gépkocsit értékesítettünk, az idén 35-38 között számolunk, s eddig a tervek szerint alakult a forgalom. – A vevőkör nagy része nyugdíjasokból, külföldön dolgozókból és vállalkozásokból áll. Még mindig viszonylag kevés a középkorú, családos vevő, akik hosszú távon időről-időre újra cserélnék a járművüket. A hiteltől félnek, mint a tűztől. Pedig ha nem változik a hitelezési gyakorlat, s nem lesz könnyebb pénzhez jutni, addig szerintem aligha lesz érdemi áttörés az autópiacon.
A szakember szerint versenyképes árak, megfelelő anyagi háttér és a tartós gazdasági fellendülés vezethet a korábbi állapothoz, amikor valóban pörgött a járműpiac.

Kétségkívül elmozdulás tapasztalható, ám ha a csúcsidőszakkal vetjük össze a mostani eredményeket, meghökkentő a különbség: csaknem 70 százalékkal esett vissza az értékesítés. Ilyen és ehhez hasonló csökkenést számos cégnél kimutattak, feltéve, ha időközben nem került lakat a márkakereskedésre. Hosszan lehetne sorolni azokat a somogyi szalonokat, melyek a válságot követő években egyik napról a másikra bezártak.
– Akárcsak számos márkakereskedés, alapvetően a szervizből, a javításból élünk – tette hozzá Guzmics László. – Ahhoz, hogy rentábilis legyen az értékesítés, havonta legalább 10 személygépkocsit kellene eladni.

Kaposváron és Nagykanizsán üzemeltet egy-egy márkakereskedést a Toyota. Tóth László ügyvezető elmondta: az idén első kilenc hónapban – a múlt év hasonló időszakhoz képest – közel 40 százalékkal nőtt a forgalmuk.
– A gazdaságban történt valami, a jövő iránt bizalmat éreznek az emberek – emelte ki. – S úgy tapasztalom, hogy emiatt akik megengedhetik maguknak az új autó vásárlását, jobban mernek költeni. Jövőre talán lassabb ütemű, de szerintem biztos növekedés lesz az ágazatban.

Több kereskedő is a szervízből tartja fenn magát Több kereskedő is a szervízből tartja fenn magát

Jellemzően a 3-6 millió forintért kínált kis- és középkategóriás személyautók a kelendőek, illetve a városi terepjáró a sláger. Tóth László elmondta azt is náluk is meghatározó szerepe van a szerviznek, a bevétel tekintélyes része ebből származik. A járművek többségét cégek rendelik meg, gyakran lízingelnek, a magánvásárlók rendszerint készpénzért vásárolnak.

Az MGE szerint a vásárlók és a magyar állam érdekeit sem szolgálja, hogy az importált használt személyautók korösszetétele kedvezőtlenül változott az utóbbi években, jelentős arányban kerülnek az országba 15 évnél is idősebb autók. Szeptemberben 1284 új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, 40,6 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. A 426 nagyhaszonjármű 35,2 százalékkal volt több a korábbinál, a 11 autóbusz pedig 83,3 százalékkal. S mi jellemzi a motorkerékpárok értékesítését? A piac továbbra is igen gyenge, annak ellenére, hogy szezonban vagyunk. A tavalyi nagyon alacsony teljesítményt sem éri el, akkor sem, ha egy-egy hónapban, mint például szeptember, az igen gyenge bázisévhez képest jelentős fejlődés mutatkozik. Ez azonban összesen 29 eladott motorral jelent többet a 2013-as szeptemberi forgalomba helyezésnél.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!