Olyan hatalmas veszteségeket halmoztak fel és olyan kilátástalan a kínai márkakereskedések helyzete, hogy azok már nem a színfalak mögött próbálnak egyezkedni az autógyárakkal, hanem a China Automobile Dealers Association (CADA) már a médiában is többször foglalkozott a helyzettel, és most a kereskedelmi minisztériumnak is küldtek egy levelet, amelyben az ágazat sanyarú helyzetére hívják fel a hatóság figyelmét. Példának okáért a Toyota márkakereskedők 95 százaléka veszteségesen működik, de az iparági átlag se túl biztató, hiszen mindössze az autókereskedések 30 százaléka termel nyereséget.

A problémát az jelenti, hogy amíg 2013-ban 14 százalékot bővült a kínai autópiac, 2014-ben ez 6 százalékra lassult, miközben a terveket legalább két számjegyű növekedésre készítették. Ennek megfelelően rengeteg autó áll a kereskedések udvarán (átlagosan a havi értékesített mennyiség 1,8-szorosa), és hatalmas árkedvezményeket kell adniuk a vásárlóknak ahhoz, hogy azok a raktárkészletről válasszanak. Az autógyárak úgy felpörgették a termelést, hogy ragaszkodnak a korábban tervezett mennyiség leszállításához, igaz, az első cégek már módosították elvárásaikat.

A Toyota a 2014-re tervezett 1,1 millió autós célt nem tudta elérni, a BMW és a Nissan hivatalosan törölte az értékesítési célját, a Honda épp újraszámolja a terveit. Ezen felül a BMW 220 milliárd Ft-ot fizet a kínai márkakereskedéseknek a veszteségeik fedezésére; a 440 BMW és 100 Mini kereskedésben 2014 január-novembere között 415 200 autót értékesítettek, ami mintegy 10 százalékkal marad el a tervtől. Meg nem erősített források szerint az Audi 86,5 milliárd Ft-nyi jüannal kárpótolja a márkakereskedéseit, a Mercedes 43 milliárd Ft-ot osztott szét a partnerei között, a FAW-Toyota kereskedők pedig mintegy 95 milliárd Ft-os igénnyel léptek fel a gyár felé. A CADA azt is szeretné, hogy 2015-re reálisabb célokat tűzzenek ki az autógyártók, például a Porsche a 2014-es 46 931 autó után 2015-re 64 000-es darabszámot tervez; a kereskedők szerint ezt a 40 százalékos növekedést még a Macan érkezésével se tudják majd elérni.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!