A válság óta évről évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjárműpark átlagéletkorán, amely a kutatás szerint jelenleg 13,6 év. A helyzetet jól tükrözi, hogy a 18 és 59 év közötti, autóval kapcsolatos döntésben résztvevőknek csak a harmada mondta azt, hogy tízéves vagy annál fiatalabb autója van – olvasható az elemzésben.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, ehhez képest az EU-átlag 497 volt. Hazánkban a KSH adatai szerint legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval. A megkérdezettek 33 százaléka válaszolta, hogy nincsen elegendő önrésze, ezért nem engedheti meg magának a beruházást; 28 százalék a magas fenntartási költségek miatt ódzkodik a vásárlástól, 21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása.
A kutatás szerint egyébként az autókkal kapcsolatos kiadások jelentős részét az előre nem tervezhető szervizelési és javítási költségek teszik ki (évi 65 ezer forint), az autóval kapcsolatos terhek éves szinten pedig elérik a 214 ezer forintot. Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentősen magasabb: 260 ezer forint. Akinek tíz évnél idősebb autója van, annál ez valamelyest 200 ezer forint alatt marad.

Népszerűek a használt autók, egy kutatás szerint csaknem 14 év a járművek átlagéletkora. Fotó: Lehoczky Péter

Casco biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a felmérésben résztvevők beszámolói szerint leginkább az ár és az autó kora.
Békés megyét a másodkézből vett autók piacának erősödése jellemzi, bár a sofőrök jellemzően öregebb autót cserélnek le fiatalabbra.
– Nálunk valamivel több mint tíz százalékkal növekedett az autóértékesítés az előző évi adatokkal összehasonlítva. A vevőink főként a kis- és középkategóriás, minőségi járműveket keresik, és egyre népszerűbbek a fiatalabb autók. Természetesen adunk el egymillió forint alatti járműveket is, de többen a magasabb árfekvésű, néhány éves autókat vásárolják. Nálunk a hat évnél fiatalabb autókra nagyobb az igény, mint a 15 évesekre. Kereskedésünkre jellemző, hogy a vásárlók az esetek legnagyobb részében idősebb autót hoznak be, és ezt váltják fiatalabbra – árulta el Bernát Ferenc, a békéscsabai Autó Dual ügyvezetője.