A hazánkban gyártott első tisztán elektromos hajtású autó, a Mercedes-Benz EQB bemutatóját tartották pénteken a kecskeméti Mercedes-gyárban. A városi terepjáró leleplezése történelmi pillanatnak számít a hazai autógyártásban, illetve a gyár történetében és nagy lépés a vállalat 2030-as célkitűzése felé, miszerint addigra kizárólag elektromos hajtású autókat gyártanak.

Fotók: Gulyás Sándor

Rekordidő alatt készítették elő a sorozatgyártást
Az ünnepségen Christian Wolff, a kecskeméti gyár igazgatója köszöntötte a jelenlévőket és visszatekintett a márka, majd a kecskeméti gyár történetére. Elmondta, hogy az új típus sorozatgyártását rekordidő alatt készítették elő: az első lépéseket tavaly decemberben tették meg, az első tesztvezetés idén júniusban volt, majd a pozitív visszajelzések után nyáron folytatták az előkészületeket és a közelmúltban elindult a sorozatgyártás, amiért köszönetet mondott a munkatársaknak, hangsúlyozva, hogy ennek megvalósulása a magyar kreativitás és a német precizitás speciális kombinációjának köszönhető. Kitért arra, hogy a típussal a jövő termékét építik Kecskeméten, egyben ezzel a kecskeméti gyár jövőjét is megalapozzák, majd köszönetet mondott Magyarország Kormányának az új korszak felé mutató fejlesztés támogatásáért.

Jörg Burzer, a Mercedes-Benz AG igazgatósági tagja, termelési és ellátási láncért felelős vezető köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a típus az első teljesen elektromos hajtású hazánkban készült autó, melynek sorozatgyártását mindössze kilenc hónap alatt készítették elő. Ez hatalmas teljesítmény a globális ellátási lánc folyamatosságát nehezítő tényezőket, a csip hiányt és a Covid-járványt is figyelembe véve. Elhangzott, hogy karosszériaüzemben felállított gyártósor a gyár részéről 100 millió eurós beruházást jelentett, ami egyben a fenntarthatóság felé is fontos lépés, és a gyár stratégiája nem az, hogy elsősorban, hanem kizárólag elektromos autókat gyártson a jövőben. Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskeméti polgármestere a modell bemutatását olyan történelmi pillanatnak nevezte, ami megváltoztatja az életünket és elhozta a jövőt. Hangsúlyozta, hogy a hatalmas beruházás bebiztosítja az eddig végzett közös munka eredményeit és újabb sikerek előtt nyitja meg az utat. Mint fogalmazott, a nap a hit és az abból fakadó közös siker ünnepe, ami az járvány ellenére is segített megvédeni az eddig elért eredményeket. Ez a kecskeméti emberek, a Mercedes-gyár és a magyar kormány összefogásának és kitartásának köszönhető.

Beruházási és foglalkoztatottsági rekord
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta, hogy a koronavírus-járvány elmúlt másfél esztendeje különleges korszak a gazdaságtörténetben, mert nem gazdasági és pénzügyi, hanem egészségügyi okok miatt állt elő egy gazdasági válság. Hosszú évek dinamikus növekedését követően 40 százalékkal estek vissza a beruházások világszinten és 140 millió ember vált munkanélkülivé.

A külügyminiszter hangsúlyozta, hogy a gazdasági következmények világossá tették, hogy a kormány feladata a nemzeti gazdaságok megtámogatása, hogy a világválság következményeit minimálisra szorítsák. Emlékeztetett, hogy az a hatékony gazdasági stratégia, amit a magyar kormány követett: nem a segélyekre és a hitelekre helyezték a megoldás fókuszát, hanem a pénzügyi eszközöket a munkanélküliség megelőzésének finanszírozására fordították.
Elmondta, hogy a tavalyi évben beruházási és foglalkoztatottsági rekord született. Soha ekkora gazdasági növekedést nem tudott felmutatni az ország, mint az idei év második negyedévében, amikor 18 százalékkal nőtt a magyar gazdaság. A miniszter kihangsúlyozta, hogy az autóipar a hazai gazdaság gerince, a teljes kibocsátás 25 százaléka az ágazatból jön, ahol több mint 150 ezren dolgoznak és 90 százalékban exportra termelnek. Így a 20 legtöbbet exportáló autóipari ország közé került hazánk. Emlékeztetett: az elektromobilitás a jövő iparágává teszi az autóipart, és ez a technikai átállás meghatározza, hogy mely országok lesznek sikeresek a jövőben.

– Amelyik ország meg tudja nyerni az elektromos autóipari beruházásokért folytatott nemzetközi versenyeket, az egészen biztosan sikeres lesz a jövőben is, megnyeri magának a jövőt. Ezért a magyar autóipar ma egy történelmi mérföldkőhöz érkezett – hangsúlyozta a miniszter. Emlékeztetett, hogy a hazai autóipar nagy utat tett meg az elmúlt 10 évben: 3600 milliárd forint volt az iparág termelési értéke 2010-ben, idén meghaladhatjuk a 10 ezer milliárd forintot. Az év első nyolc hónapjában 18 százalékos növekedést mutatott fel az autóipar, hozzájárulva az évi 5,5 százalékos nemzeti növekedési célhoz. Mára a benzinmotorok exportja tekintetében a világon a harmadikak, az akkumulátorok exportjában ötödikek, a dízelmotorokéban a hatodik helyen állunk. Az EQB-t pedig Kínán kívül a világ összes országába exportálja majd a Mercedes. Köszöntője végén kiemelte, hogy a történelmi esemény a Mercedes és Magyarország közös sikere. A beszédeket követően begördült az új modell, majd a vendégek megtekintették az új gyártósort.