Vagy a vezetésre, vagy a kérdésekre és a helyes válaszokra koncentráltak – ezt az eredményt hozta ki az a kísérlet, melyet szombaton húsz sofőrrel végeztek el Békéscsabán, a Szarvasi úti közlekedési felügyelőségen. A Közlekedéstudományi Egyesület megyei vezetői, Dobókői György és Benkő Mihály elmondták, hogy a tesztalanyoknak háromszor kellett teljesíteniük egy pályát. Egyrészt úgy, csak az útra koncentráltak, utána úgy, hogy közben mobillal a kézben telefonáltak, harmadszor kihangosítót használva, amit a KRESZ is megenged.

– Készül majd egy statisztika, a tervek szerint ebből pedig egy tudományos cikk, hogy mennyiben hat a sofőrökre a vezetés közbeni telefonálás – mondta Dobókői György, aki kitért arra is, hogy elméletileg a kihangosító használata is veszélyes lehet, mivel koncentrálni kell a beszélgetésre. A teszt során megfigyelték, hogy ki hány bóját érintett, döntött fel a megépített pályán, milyen gyorsan teljesítette azt, helyes válaszokat adott-e a mobiltelefonon érkező kérdésekre. Itt most nem lehetett azt mondani: „Elnézést, vezetek, most nem tudok beszélni”.

Dobókői György, a területi szervezet elnöke és az egyesületen belül a humán szakcsoportot vezető Benkő Mihály elmondta, hogy a tesztalanyoknak először egy pályán kellett végigmenniük. Utána ugyanitt úgy, hogy közben telefonálnak – egyik kezükben ott volt a mobil –, legvégül pedig a KRESZ által is megengedett kihangosítót használva.

Utóbbi két esetben a sofőröket kérdésekkel is bombázták, amire válaszolni kellett: például melyik a Földhöz legközelebbi bolygó, illetve matematikai feladványok is voltak.

A pálya egyébként nem volt könnyű, még a tapasztalt gépjárművezetőknek sem: szlalomozni kellett, utána két nyolcast megtenni, egy nagy keresztben előre- és hátrafelé beparkolni, illetve egy csapdából is ki kellett kászálódni. Természetesen mindegyik esetben számított, hogy ki hány bóját érintett vagy döntött fel.

– Képtelen voltam a kérdésekre és a válaszokra koncentrálni, összehasonlíthatatlan volt a két vezetés – fogalmazott Kerepeczki Csaba oktató, aki mobiltelefonnal a kezében egy perccel rosszabb idő alatt teljesítette a három-négy perc alatt megoldható pályát, mint anélkül.

Barna János elmondta: kedve lett volna megállni, gondolkodni, de erre nem volt lehetőség. Erre a kérdésre kereste a választ szombaton a békéscsabai közlekedési felügyelőségen a Közlekedéstudományi Egyesület megyei szervezete egy teszt- és kísérletsorozat keretében, melyen gépkocsivetetés-oktatók, rutinos és kevésbé tapasztalt sofőrök vettek részt.

– A jobb kezemben volt a telefon, a ballal kormányoztam és váltottam – ecsetelte Horváth Roland, aki egyébként gyorsabban vezetett mobillal, mint anélkül. Igaz, a kérdésekre alig tudott figyelni. Egy másik sofőr is hamarabb célba ért telefonálva, mint simán vezetve, de elmondása szerint nem emlékezett a pályára, hát még a kérdésekre és a válaszokra.

Olyan sofőr is volt a mezőnyben, aki nem tudta eldönteni, melyik kezébe vegye a telefont. Végül a válla és az álla közé szorította, hogy két kézzel foghassa a kormányt, de a fura helyzet megbosszulta magát: rögtön a második bóját elvitte. Akik gyorsak voltak, azzal viccelődtek, hogy a jogosítványba be kellene vésni: vezetés közben telefonálhatnak. Azt azonban megállapították, hogy nem lehet egyszerre az útra és a válaszadásra is koncentrálni, tényleg elvonta a figyelmet a mobil használata.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!