Manapság már beszélni sem lehet a közúti áruszállításról a környezetvédelem említése nélkül, míg a gyártók egymásra licitálva próbálnak választ találni eme égető problémakörre. Egy ideig még biztosan megkerülhetetlen marad a dízelmotor, ezért a legnagyobb hangsúlyt a francia márka is a különféle típusaihoz Optifuel néven kínált komplex megoldásra helyezi. A csomagban állítható tetőlégterelő, extra méretű oldalszoknya, kisebb gördülési ellenállású abroncsok, szabályozott működésű kompresszor, illetve kormányszervó, továbbá takarékosság-centrikus fedélzeti elektronika kapott helyet. De legalább ennyire fontos a sofőrképzés is, amely elválaszthatatlan része a rendszernek. Mindezekkel akár 11%-os megtakarítás is elérhető a TÜV tesztjei alapján.

20%-os megtakarítás: az Optifuel Lab 2-es kísérleti kamion tetejét napelemek borítják, körben íves légterelők, mögöttük különleges gépészet. Fotó: Karlovitz Ákos Bálint és Renault Trucks 20%-os megtakarítás: az Optifuel Lab 2-es kísérleti kamion tetejét napelemek borítják, körben íves légterelők, mögöttük különleges gépészet. Fotó: Karlovitz Ákos Bálint és Renault Trucks

Elektromos és hidrogénhajtás

Ugyanakkor számos jövőbe mutató módszerrel is kísérleteznek, olyannyira, hogy már a 16 tonnás kategóriában is futnak ügyfeleknek kiadott, alternatív hajtású tesztjárművek. A Guerlain kozmetikai vállalat párizsi üzleteit látja el a tisztán elektromos D16-os prototípussal. A napi 200 kilométeres távot ügyesen szakaszokra osztották, a maximum 80 kilométeres etapok között a be- és kirakodás közben pedig rá-rátöltenek az akkukra, így helyi károsanyag-kibocsátás nélkül szolgálhatják ki a fővárost. Más kérdés, hogy az erőművek mennyi légszennyezést produkálnak másutt, vagy kiégett radioaktív fűtőelemeik miféle bajt hoznak majd unokáink fejére. A lényeg, hogy a városlakók sokat profitálnak az éj leple alatt, csendben elsuhanó teherautóval, mely a menetpróba közben megmutatta, alkalmas lehet a feladatra.

Hosszú még az út: a városi áruterítés remek kísérleti terepet jelent a D16-os elektromos teherautó fejlesztéshez Hosszú még az út: a városi áruterítés remek kísérleti terepet jelent a D16-os elektromos teherautó fejlesztéshez

Noha súlyához mérten elég lomha, a fürgeség nem is elvárás, fontosabb, hogy kiforrott technikájának hála könnyen kezelhető, harmadik, kormányzott tengelyével pedig ügyesen manőverezik szűk utcákban is. Ha pedig a kilométerek sehogy nem adják ki, van hatótávnövelt prototípus is. Ez 5,0 literes, állandó fordulatszámon dolgozó Dxi5-ös motorral hajtja az áramot termelő I-SAM-et (önindító-generátormotor). Menettulajdonságaiban nem éreztünk különbséget, csupán a dízelmotor vártnál nagyobb hangerejében és a kompresszor keltette erős vibrációkban tér el.

Három üzemmód: tisztán elektromos, automatikusan, igényvezérelten bekapcsoló, vagy állandóra kapcsolt dízel utántöltés Három üzemmód: tisztán elektromos, automatikusan, igényvezérelten bekapcsoló, vagy állandóra kapcsolt dízel utántöltés

Kisebb méretkategóriában korábban is kísérleteztek villany-teherautóval. A tisztán elektromos Maxityt tavaly vezethettük is, ezúttal viszont a hidrogéncellás hatótávnövelővel felszerelt változatát vittük el egy körre. Az ötrétegű kompozittartályt, a tüzelőanyag-cellát és ennek hűtését a raktér elejéből leválasztott térbe építették be. Az akkumulátorok a felépítmény alatt, a villanymotor pedig a fülke alatt kapott helyet. A sofőr szemszögéből nézve legfeljebb a hűtőventilátorok diszkrét zümmögése jelent eltérést. A D16-osokhoz viszonyítva a gyorsulása jobb, a villanymotor fékezőereje – amely energiát táplál vissza – pedig legalább olyan erős.

Éles teszt: a francia posta egy évig használja a Symbio FCell hidrogéncellával felszerelt elektromos Maxityt Éles teszt: a francia posta egy évig használja a Symbio FCell hidrogéncellával felszerelt elektromos Maxityt

Földgázüzem

A jövőbe mutató, izgalmas prototípusok mellett, szerencsére ma is bevethető, sorozatgyártású alternatívát is kínálnak a franciák. A CNG számtalan előnye közt a legfontosabb aduász az egyszerűsége. Földgáz ugyanis mindenhol van, buszgarázsban, logisztikai depóban stb., a töltőállomás kiépítése sem megfizethetetlen, és Európában már most is 2780 helyen kapható e hajtóanyag. A módosított benzinmotort tartalmazó hajtáslánc nem komplikált, üzemeltetéséhez és karbantartásához megvan a teljes infrastruktúra, illetve tudás. Vezetés közben pedig észre sem vesszük, mit eszik az autó, még ha valamivel nyersebb is a hangja, ám ennél nagyobb baja sose” legyen egy alternatív hajtású járműnek!

Középtávig a károsanyag-kibocsátás lefaragásának legrealisztikusabb módja a CNG hajtás, amelyet ez a D Wide is alkalmaz Középtávig a károsanyag-kibocsátás lefaragásának legrealisztikusabb módja a CNG hajtás, amelyet ez a D Wide is alkalmaz

Tavaly óta EU-irányelv mondja ki, hogy 2020-ig kontinensszerte minden városban, és köztük 150 kilométerenként CNG-kutakat kell telepíteni. Emellett a sűrített földgáz árát is versenyképesen kell tartani. Ennek fényében idehaza januárban 50 forint/liter jövedéki adót vetettek ki rá, így mára a dízellel egy szintre emelkedett literje. CNG üzemanyag abszolút környezetbarát módon is előállítható: szélturbinával termelt árammal, a tengervizet hidrogénre és oxigénre, a légköri szén-dioxidot pedig szénre és oxigénre bontják. A hidrogén és szén kombinációjából pedig meg is van a CH4, azaz a biogáznak is hívott metán, amelyet a CNG-s autó elégethet. Maga az előállítás csak oxigént bocsát ki melléktermékként!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!