Hiába van már érvényben jelenleg is egy, az elektromos autókat előnyben részesítő állami kedvezményprogram, és hiába indiai az egyik legöregebb elektromos autó-gyártó, az időközben a Mahindra tulajdonában lévő Reva, a nagyon árérzékeny piacon alig terjednek a helyi károsanyag-kibocsájtást nélkülöző járművek. Ezzel párhuzamosan minden korábbinál nagyobb bajt okoz a légszennyezettség a nagyvárosokban, hiába tiltották ki az év elején a forgalom felét (páros/páratlan rendszám) Új-Delhi útjairól, érdemben nem csökkent a szmog. Ráadásul az előrejelzések szerint pár éven belül a szubkontinens lesz a világ legnagyobb népességű országa, ami a közúti forgalom további növekedését hozza majd.

A hatóságok tisztában vannak a problémákkal, és pontosan ezeket kihasználva akarják rábírni az embereket arra, hogy elektromos autókat, motorkerékpárokat, teherautókat és háromkerekűeket vásároljanak. A közúti, olaj és elektromos áram területekért felelős minisztériumok által kidolgozott intézkedési tervben ösztönzőkkel próbálják rábírni a piacot a váltásra, ráadásul a jelenleginél magasabb állami hozzájárulás nélkül. A legfontosabb elem az lenne, hogy az elektromos járművek számára lehetővé tennék az önrész nélküli részletfizetést, így a kispénzűek inkább ilyen, és nem benzin/földgáz/dízelmotoros járművet vásárolnának. Emellett várhatóan a fővároson kívül is bevezetnék az időszakos forgalmi korlátozásokat, amelyek alól mentességet kapnak az elektromos járművek. Április első hetében véglegesítik az intézkedéscsomagot, azt követően tudunk majd pontosabb részleteket.

A közvélemény fenntartásokkal fogadja a tervet, hiszen 2000-ben a politikusok például azt ígérték, hogy 2020-ra fejlett ország lesz India, és még csak meg se közelítették ezt a szintet. Indiában ugyan elég az erőművi kapacitás a közlekedés üzemeltetésére (a világ 2. legnagyobb áramtermelője és áramexportáló ország, jelent a termelés 28 százaléka származik megújuló forrásból, 2030-ra ez az arány 55 százalék lesz), de például töltőpont-hálózat már nincs.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások