Kifejezetten azzal a céllal tervezték Angliában az Ox, azaz Ökör nevű teherszállító járművet, hogy azzal forradalmasítsák a szállítmányozást Afrikában. A végletekig leegyszerűsített járműről van szó, amelyet könnyű szállítani.

A legfontosabb irányelv az volt a tervezésnél, hogy a lehető legtöbb alkatrésze oldalanként összecserélhető legyen, és minimálisra csökkentették a szükséges alkatrészek számát. A félkész járművet 3 ember mintegy 5,5 óra alatt tudja szállításra alkalmassá tenni a járművet, amelyet aztán a végcélnál 3 ember 11,5 óra alatt tud készre szerelni – és ehhez nincs szükség különösebb szaktudásra vagy célszerszámokra. Egy 40 lábas konténerbe 6 darab Ökör szállítható, ami jelentősen lecsökkenti a szállítási költségeket.

A járműnél egy 2,2 literes dízelmotor hajtja az első kerekeket, a mintegy 1,5 tonnás járműnél üresen a tömeg 73 %-a terheli az első kerekeket, a 2,0 tonnás terhelhetőséget kihasználva 53 százalék ez az arány – minden körülmények között megfelelő tapadással rendelkeznek a hajtott kerekek. Elöl-hátul független kerékfelfüggesztéseket használ az Ökör, a gázlómélysége 75 centi, a padló sík, nehezen akad fenn a terepakadályokon. A raktérben három Euro-raklap vagy akár 13 személy szállítható. A Global Vehicle Trust elnevezésű szervezet eddig egymillió fontot költött a működőképes prototípus megépítésére, további 3 millió font kellene a gyártás beindításának előkészítésére. A könnyen szállítható Ökör egyébként nem csak a fejlődő országokban lehet hasznos, de természeti katasztrófák esetén is hamar nagy számban a helyszínre lehet szállítani ezeket a teherautókat.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!