Az építő teljesen egyedi terepjárót akart készíteni magának, de aztán rájött, hogy csak fölöslegesen izzadna, hiszen a Smart alapvetően teljesíti a főbb követelményeket, csak kis mértékben kell módosítani a konstrukciót ahhoz, hogy az megfeleljen az elvárásoknak.

Furának tűnhet első hallásra, de a Dakar-szerű hosszú távú terepralikon is indulnak hátsókerékhajtású buggy-k, amelyeknél az erőforrás a hajtott tengely fölött helyezkedik el – a Smart is ilyen. Aztán ott a legfontosabb tulajdonság, az elképesztően kis külső méretek miatt rövid a tengelytávolság, és gyakorlatilag nincsenek túlnyúlások; ezek nagyjából ellensúlyozzák az összkerékhajtás hiányát. Egyedül egyvalamije nincs a városi mininek, hasmagassága.

Ezen segített egy teljesen saját konstrukciójú felfüggesztéssel az építő, amelynél Honda, Mitsubishi és Volkswagen alkatrészeket is felhasznált, de alapvetően saját készítésűek a lengőkarok. A nagy átalakítás eredményeként 36 centire nőtt a hasmagasság, és a hatalmas méretű bütykökkel szerelt gumiknak is bőven van mozgásterük – az egyszerűség és a tömegcsökkentés kedvéért gyakran a műanyag karosszériaelemek nélkül használja a Smartot.

A technikához épp csak a legszükségesebb mértékben nyúlt hozzá az átalakítás során, a hátsó tengelynél a nagy emelés miatt mindkét oldalon fogaskerék-áttétellel jut el a hajtás a váltótól a kerékig, és hátul is tárcsafékek dolgoznak; a dobfékek állandóan elkoszolódnának. Még mindig a 0,8 literes, háromhengeres dízel és az 5 fokozatú robotváltó dolgozik a kocsiban, a kezdeti tapasztalatok után nagyobb kapacitású vízhűtőt épített be, de a hajtáshoz ezen kívül nem nyúlt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A végeredmény egy, még a nagy kerekekkel és a saját gyártású felfüggesztéssel is úgy 800 kg tömegű kétszemélyes terepjáró lett, amelyet nem kell sajnálni. A merev Tridion cella miatt nem kell bukókeret, alig pár százezer Ft-nyi a felhasznált alkatrészek értéke, ha bármi elromlik, olcsón pótolható bontott alkatrésszel és némi saját munkával. Szóval nem kell félteni a Smartot az erdőben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások