Igazi terepjárót akar? Vegyen Smartot, és tegyen alá bütykös gumikat!

2016. január 21. (csütörtök)

Némi gondolkodást követően alig pár hónap alatt készült el az itt látható terepjáró egy első generációs Smartból.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Az építő teljesen egyedi terepjárót akart készíteni magának, de aztán rájött, hogy csak fölöslegesen izzadna, hiszen a Smart alapvetően teljesíti a főbb követelményeket, csak kis mértékben kell módosítani a konstrukciót ahhoz, hogy az megfeleljen az elvárásoknak.


Furának tűnhet első hallásra, de a Dakar-szerű hosszú távú terepralikon is indulnak hátsókerékhajtású buggy-k, amelyeknél az erőforrás a hajtott tengely fölött helyezkedik el – a Smart is ilyen. Aztán ott a legfontosabb tulajdonság, az elképesztően kis külső méretek miatt rövid a tengelytávolság, és gyakorlatilag nincsenek túlnyúlások; ezek nagyjából ellensúlyozzák az összkerékhajtás hiányát. Egyedül egyvalamije nincs a városi mininek, hasmagassága.

Ezen segített egy teljesen saját konstrukciójú felfüggesztéssel az építő, amelynél Honda, Mitsubishi és Volkswagen alkatrészeket is felhasznált, de alapvetően saját készítésűek a lengőkarok. A nagy átalakítás eredményeként 36 centire nőtt a hasmagasság, és a hatalmas méretű bütykökkel szerelt gumiknak is bőven van mozgásterük – az egyszerűség és a tömegcsökkentés kedvéért gyakran a műanyag karosszériaelemek nélkül használja a Smartot.

A technikához épp csak a legszükségesebb mértékben nyúlt hozzá az átalakítás során, a hátsó tengelynél a nagy emelés miatt mindkét oldalon fogaskerék-áttétellel jut el a hajtás a váltótól a kerékig, és hátul is tárcsafékek dolgoznak; a dobfékek állandóan elkoszolódnának. Még mindig a 0,8 literes, háromhengeres dízel és az 5 fokozatú robotváltó dolgozik a kocsiban, a kezdeti tapasztalatok után nagyobb kapacitású vízhűtőt épített be, de a hajtáshoz ezen kívül nem nyúlt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A végeredmény egy, még a nagy kerekekkel és a saját gyártású felfüggesztéssel is úgy 800 kg tömegű kétszemélyes terepjáró lett, amelyet nem kell sajnálni. A merev Tridion cella miatt nem kell bukókeret, alig pár százezer Ft-nyi a felhasznált alkatrészek értéke, ha bármi elromlik, olcsón pótolható bontott alkatrésszel és némi saját munkával. Szóval nem kell félteni a Smartot az erdőben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Igazi terepjárót akar? Vegyen Smartot, és tegyen alá bütykös gumikat!

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Renault Megane GT, Peugeot 308 GT SW, Mercedes-Benz C 250 Coupé, Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost aut., Suzuki GSX-S1000
  • Extra: Can-Am Spyder világtalálkozó, Űrbázis a BMW tiszteletére
  • Vezettük: BMW M2, Seat Ateca, Volkswagen Amarok V6 TDI
  • Tanácsadó: Fényezés javítása, festékvastagság mérése
  • Használt: BMW C1 (2000-2002)
Autómotor Piactér