Miután 2015 szeptemberében a Volkswagen kapcsán kiderült, hogy szoftveresen csalt a károsanyag-kibocsájtásokkal, a holland RDW hatóság úgy döntött, hogy újra megvizsgálja annak a 30 autónak a károsanyag-kibocsájtását, amelyeknek korábban ő adta meg az engedélyt. Újra elvégezték az EU-s forgalmazáshoz szükséges típusbizonyítvány kiadásához szükséges méréssorozatot, beleértve laboratóriumi és közúti teszteket is, és két autó további vizsgálatát rendelték el: dízel Jeep Grand Cherokee (Euro 5a) és dízel Suzuki Vitara (Euro 6b).

Mindkét autó esetében arra a következtetésre jutottak, hogy a motorvezérlő szoftver úgy működik, hogy próbapadon megfelelő értékeket produkál az autó, míg valós forgalomban magas a NOx kibocsájtás. A mérések eredményeiről az RDW értesítette az autógyártókat is, amelyek új motorvezérlő szoftvert készítettek az autókhoz. A Jeep Grand Cherokee esetén az új szoftverrel jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsájtás, ezért azt visszahívás keretében fogják azt alkalmazni Európa-szerte, de mivel még mindig tapasztaltak szabálytalan viselkedést, a vizsgálat még folytatódik. A Suzuki Vitara esetén az új szoftver telepítését követően nem tapasztaltak változást a hollandok, tehát az új szoftverrel is magas az NOx kibocsájtása a Fiat Chrysler Automobilestől származó 120 lóerős dízelmotorral szerelt autónak valós forgalomban. Az RDW ezért további javítást kér a gyártótól, és elindította azt a jogi folyamatot, amelynek a végén felfüggesztik a típus forgalmazásához szükséges európai típusbizonyítványt.

December közepén értesítették az olasz társhatóságot is, ahol számos ugyanezzel a 120 lóerős dízelmotorral szerelt autónak vizsgálták a károsanyag-kibocsájtását, hogy vizsgálják újra azokat. Az RDW által a vizsgálattal megbízott TNO mérési eredményeit egy 107 oldalas, holland nyelvű pdf-fájlban megtalálják a holland Infrastruktúra és Vízügyi Minisztérium weboldalán.

Nyitókép: TNO