A 2009-ben érkezett típuselőd (E84) megtette a szívességet utódjának (F48), hiszen amellett, hogy a prémium kompakt SUV kategória úttörője volt, 730 ezret meghaladó értékesítési mutatójával ki is taposta előtte az utat. A vásárlók tehát ráharaptak a dologra, tetszett nekik, hogy a BMW a nagy X5-ös és a középkategóriás X3-as után eggyel lejjebb is mer húzni egy bátrat az X1-essel. A tavaly debütált második nemzedéknél több minden változott, amit elsősorban a hosszról- keresztirányúvá módosított motorbeépítés generált. A rövidebb orr tágasabb utastér kialakítását tette lehetővé: a kocsiszekrény hossza (-36 mm) és a tengelytáv (-10 mm) rövidebb lett, ugyanakkor magasságát (+53 mm) és szélességét (+23 mm) tekintve gyarapodott, ahogyan a csomagtér mérete is bővült (+85 l). Mindemellett a 2-es Active- és Grand Tourer egyterűkből átvett bútorzat is hozzátette a magáét, így elöl 36, míg hátul 64 mm-rel magasabb az üléspozíció, a 40:20:40 arányban osztott, állítható támladőlésű hátsó sor 13 centis sínen tologatható, az anyósülés támlája pedig előrebillenthető.

Kényelmes és jól tolmácsolja az elvárt BMW-s vezetési élményt. Az anyósülés előrebillenthető támlája 63 ezer forintos opció. Fotó: Hilbert Péter Kényelmes és jól tolmácsolja az elvárt BMW-s vezetési élményt. Az anyósülés előrebillenthető támlája 63 ezer forintos opció. Fotó: Hilbert Péter

A csomagolás és a márkára jellemző csúcsminőség tehát adott, így vélhetően az immár fronthajtással és háromhengeres motorokkal is kibővült termékpaletta továbbra is népszerű lesz. Alap- és opciós tartozékai szoros léptekkel követik a már említett nagytestvérek arzenálját, itt is van vetített kijelző, araszoló funkcióval kiegészített aktív tempomat, sávelhagyás-figyelmeztetéssel, torlódásasszisztenssel és városi vészfékfunkcióval kombinált ütközésvédelmi- és gyalogos-érzékelő rendszer, full LED-optikás fényszóró, dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás, vagy éppen 6,5 colos színes kijelző. Van tehát bőven a jóból, a sofőr legnagyobb örömére pedig vezetés közben is átjön mindez.

Első tesztpéldányunk rögtön a legerősebb dízel volt, xDrive összkerékhajtással és nyolcfokozatú Steptronic automatikus váltóval (japán Aisin gyártmány). A 231 lovas duplaturbós gázolajos hidegüzemben és elinduláskor kissé morgós hangon jár, de aztán kisimul az orgánuma, vibráció nem jut az utastérbe. 6,3 literes tesztfogyasztása okleveles produktum, hiába ugyanis a temérdek lóerő és a brutális, 450 Nm-es nyomaték, a megengedett sebességhatárokon belül mindig úgy porciózza a fokozatokat a vezérlés, hogy a fordulatszám gyakorlatilag csak egy-egy intenzívebb gázadás (előzés), vagy szekvenciális visszakapcsolás alkalmával kúszik 2000 fölé. Pedig a 25d jelű X1-es képes a vágtázásra, padlógázos parancsra határozottan nekifeszül, rendesen az ülésbe préseli az embert, miközben a stopper csupán 6,6 másodpercet mutat a 100-as sprintnél. Könnyű terepen ügyesen mozog, itt már jól jön az intelligens 4×4-es hajtás segítsége, a vezetőnek leginkább csak a kasztni védelmére (bakhátas út, gallyak, terepszögek) kell ügyelnie.

Az ülések a családi egyterű 2-esekből származnak. A tologatható, dönthető támlás hátsó sor a 249 600 forintos „Utazó csomag” része Az ülések a családi egyterű 2-esekből származnak. A tologatható, dönthető támlás hátsó sor a 249 600 forintos „Utazó csomag” része

A hazai piacon gyaníthatóan nem ez lesz a legnépszerűbb konfiguráció, ennek ellenére megér egy nagymisét a dízel csúcsmodell. Egyrészt rávilágít, hogy milyen potenciál rejlik manapság egy prémium kompakt szabadidő-autóban, másrészt elcsodálkozhatunk, ha visszalapozunk a BMW katalógusában: az 1994-ben debütált harmadik generációs 7-es 5,4 literes csúcsmodellje (50i) is tizedre hasonló 0-100-as gyorsulással büszkélkedett, pedig a V12-es bizony másik kávéház volt.

Csábos fazon az új X1-es, amely az alapverzión felül négyféle (Advantage, Sport Line, xLine, M Sport) stíluscsomaggal választható Csábos fazon az új X1-es, amely az alapverzión felül négyféle (Advantage, Sport Line, xLine, M Sport) stíluscsomaggal választható

Tetszett
• külső-belső design
• minőség, variálhatóság
• motorerő, fogyasztás

Nem tetszett
• kissé hangos hidegüzem
• feláras ülésmozgatási plusz

Összegzés
Határozottan szebb és felnőttesebb elődjénél, a biturbó-dízel pedig fantasztikusan energikus és takarékos. Utóbbiak ellenére itthon a 2,1 millióval olcsóbb 18d xDrive (150 LE) sokkal inkább logikus választásnak tűnik.

BMW X1 xDrive25d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó-dízel
Max. teljesítmény: 170 kW (231 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 450 Nm 1500-3000/perc

Hossz./szél./mag.: 4439/1821/1598 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1561/1562 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1650/595 kg
Csomagtér: 505/1550 l
Üzemanyagtank: 61 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6 s
Max. sebesség: 235 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/4,6/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 132 g/km
A modell alapára: 8 695 000 Ft (sDrive 18i, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 550 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!