Június 20-án, hétfőn reggel 8 órakor, a Lánchíd budai hídfőjénél található „Nulla kilométerkőtől” indul útjára a 100 éves Opel Torpedo és a 99 éves Puppchen, hogy öt nap és több, mint ezer kilométer múlva hazaérkezzenek. A célállomás Rüsselsheim, ahol annakidején készültek és ahol mind a mai napig az Opel központja és legnagyobb gyára működik.

Az út terve egy éve érlelődik. Az ötlettel a Torpedo tulajdonosa, Keller László találta meg az Opel Magyarországot: mi lenne, ha a századik születésnapját méltó módon megünnepelendő az Opel Torpedo 2011-ben saját „lábon” hazamenne. „Megcsináljuk!” – volt az azonnali válasz és a fokozatosan alakot öltő vállalkozáshoz elejétől fogva betársult Kisapáti József, a veterán autók kiváló restaurátora, ha úgy tetszik „doktora”, akinek van egy 99 éves Opel Puppchen autója. Az ezer kilométeres úton semmilyen technikai asszisztencia nem áll majd a két öreg Opel rendelkezésére, ha valami műszaki probléma adódik, azt helyben Kisapáti vezényletével kell majd megoldani.

A Torpedo és a Puppchen az első napon Sopronig jut el, majd folytatja az útját Ausztrián keresztül a német célállomásig. Természetesen mindenütt kisebb országutakon, az autópályákat és a nagyvárosokat elkerülve mennek az autók. Ha minden a tervek szerint alakul, a veteránok pénteken délután érkeznek meg Rüsselsheim központjába a régi Opel épülethez, a cégalapító Adam Opel szobrához. A hétvégén, június 25-26-án a Torpedo és a Puppchen a rüsselsheimi veterán autó találkozó díszvendége lesz és másnap, június 27-én, egy héttel a budapesti indulás után lép be a Torpedo és a Puppchen és tulajdonosaik, Keller László és Kisapáti József a gyár területére és tölt egy napot az Opel saját veterán autós kollekciójának társaságában.

A bordó a 100 éves, a kék a 99 éves Opel. Lábon mennek Rüsselsheimbe A bordó a 100 éves, a kék a 99 éves Opel. Lábon mennek Rüsselsheimbe

Az utazásról rendszeres beszámoló lesz olvasható az Opel Magyarország Facebook oldalán http://www.facebook.com/OpelHU

Keller László és a Torpedo

Keller László egy kiterjedt németországi kapcsolatokkal is rendelkező építészeti vállalkozás vezetője, illetve tulajdonosa. Németországból vásárolta a Torpedot, mely kifejezetten jó állapotban volt. Az autó történetéről keveset ismerünk. Német tulajdonosa, aki nagy veterán autó gyűjtő volt, elhunyt, a hagyatékot a fia gondozta, aki a veterán Opellel nem tudott mit kezdeni, ezért döntött az eladás mellett. Végül hosszas alku árán12 évvel ezelőtt a veterán Opel Keller Lászlóhoz került. A Torpedo működőképes volt, de a motorblokkon volt egy repedés, illetve a tető vászon anyaga, valamint az ülések bőr borítása kívánt alapos felújítást, végül az autó új fényezést is kapott. A Torpedo műszaki felújítását, illetve azóta a folyamatos karbantartását Kisapáti József végezte. A 100 éves Opel Torpedo eredeti formájában tündököl és kifogástalanul működik.

Kisapáti József és a Puppchen

Kisapáti József a legrégebbi és a leghíresebb magyar veterán autósok egyike, Európa-szerte ismerik, több orgánumban szerepelt gyönyörű autóival. Különböző típusú veteránokat újít fel, s már a vasfüggöny leomlása előtt is szerepelt velük külföldön. Az Opel Puppchen – amely az első világháborúban tiszti autóként „szolgált” – egy magyarországi fészerből került elő pocsék állapotban. Kisapátinak ez volt az első igazi veterán autója, amelynek restaurálásával 1988-ban készült el. A Puppchen első hivatalos útja egy osztrák női veterán rally versenyre vezetett. Az autó azonban nem készült el időben. Kisapáti Jóska még a verseny előtti éjjel is a gyújtást szerelte, hogy reggel üzemképesen indulhasson el az autó. Felesége, Gyöngyi az osztrák határ előtt vette át a frissen elkészült autó volánját, s életében először vezetve az autót megnyerte a versenyt. A két öreg Opel rendszeresen jár külföldön és belföldön is hosszabb-rövidebb túrákra, hegyi futamokra például Szlovákiába, a Tátrába. Szinte megszólalásig hasonlítanak, külső szemlélő elsőre nehezen veszi észre a két autó közötti különbséget. A százéves Torpedo kétüléses, motorja 1600 köbcentis és 16 lóerős, tengelytávja egy kicsivel hosszabb, mint a Puppchené, amely viszont négyszemélyes és 1400 köbcentis 14 lóerős motor hajtja.

Az autók nem múzeumi darabok, intenzíven használják tulajdonosaik. Átlagosan 3000 kilométert tesznek meg évente, amely duplája az egyébként kifejezett használatban lévő veteránok átlagos futásának. Az autók hatása az országutakon és a városi utcákon elképesztő, az emberek szinte nem hisznek a szemüknek, amikor a Torpedo és a Puppchen felbukkan valahol, mindenfelé megkülönböztetett figyelem és jó szándék, mosolygós arcok és lelkes integetés kíséri őket.