A kerek óriáskijelző keretének színe a beállított menetprogram szerint változhat. Fotó: Lővei Gergely
A kerek óriáskijelző keretének színe a beállított menetprogram szerint változhat. Fotó: Lővei Gergely

Az előző Clubman nemcsak a Mini palettáján, hanem úgy általánosságban is igazi kakukktojás volt. Egy lapos kisautó, amely hátul kétszárnyú csomagtérfedéllel, jobboldalt pedig egy viszonylag kisméretű, hátrafelé nyíló ajtóval rendelkezik, minden, csak nem átlagos. A Mini most feladta ezt a koncepciót, legalábbis annyiban, hogy az új Clubmannek hagyományos hátsó ajtói vannak. Örvendetes, hogy a praktikum előtérbe került az öncélú formai bravúrok helyett, így a friss modell akár alternatívát jelenthet egy kisebb kompakttal szemben. Mármint akkor, ha prémiummodellekkel hasonlítjuk össze: a legolcsóbb Clubman is 7 100 000 Ft-ot kóstál, a 2,0 literes, 190 lóerős, automatikus váltóval felszerelt tesztpéldány viszont 9 441 000 Ft-tól indul – azt hiszem, erre mondják, hogy vastagon fog a ceruza. Mindenesetre a Clubmannél nem csak a stílust fizetjük meg, az összeszerelési minőség hozza az anyacég autói, a BMW-k színvonalát, az extralistáról pedig olyan tételeket is választhatunk, mint head-up display, táblafelismerő vagy full-LED-es fényszórók. Hiába, a Clubman ügyfélköre nem elégszik meg a szokványos szolgáltatásokkal.

Az ötajtóshoz képest sokkal tágasabb a Clubman, átlagos termetűeknek hosszú úton is kényelmes
Az ötajtóshoz képest sokkal tágasabb a Clubman, átlagos termetűeknek hosszú úton is kényelmes

4,25 méterével ez a Mini-paletta leghosszabb modellje, az ötajtóst 27 centivel múlja felül. A tengelytáv a műszaki alapnak tekinthető BMW 2-es Active Toureréhez hasonlóan 2670 mm-es, a Clubman azonban csak a többi Minihez képest tágas: négy átlagos termetű felnőtt utazhat benne kényelmesen, langalétáknak továbbra sem ez az autó az ideális. Meglepő módon nem is a fejtér a szűk keresztmetszet, inkább a lábtérnél jönne jól néhány plusz centi. A többi Minihez hasonlóan az első ülések itt is kényelmesek (ez a brit márka első olyan modellje, melyben az elektromos állítású vezetőülés memóriafunkciós), kevés olyan kisautó van, amely hosszú utakra ennyire alkalmas, maximum több tárolórekesz jönne jól, mert így a telefonunk vagy a pénztárcánk jó eséllyel a pohártartóban landol. A 360 literes raktér nyilvánvalóan hatalmas előrelépés az ötajtós 211 literjéhez képest, sőt, ha lehajtjuk az üléseket (40:20:40), 1250 literes rakteret kapunk. A kétszárnyas csomagtérajtónak Easy Opener, vagyis láblendítésre nyíló változata is van, kézzel nyitva viszont meglepően nagy erő kell a mozgatásához.

Kicsit kerregős, de nyomatékból nem szenved hiányt a 2,0 literes dízel
Kicsit kerregős, de nyomatékból nem szenved hiányt a 2,0 literes dízel

A 190 lóerős csúcsdízel nem véletlenül viseli az SD típusjelzést, a 400 Nm-es nyomatékkal valóban sportos az autó, az erőtartalék több mint elegendő, amit a 7,4 másodperces gyorsulás is alátámaszt. A gázolajos hangja ugyan nem feltétlenül passzol a Clubman karakteréhez, a takarékossága cáfolhatatlan, hiszen még akkor is könnyedén el lehet járni 6,0 literből, ha nem óvatoskodunk. A spórolás jegyében egyébként a nyolcfokozatú automatikus váltónak vitorlázó funkciója is van, ezt a Green üzemmóddal aktiválhatjuk. De egy Mini nem arról szól, hogy minden csepp üzemanyag számít, főleg, hogy a kormányzás és a futómű még mindig egyedülálló. A feszes csillapítást és a volán közvetlenségét lehet szeretni vagy sem, a Clubman ellenben azon kevés autó közé tartozik, amelynél pontosan érezzük, hogy mi történik az első kerekeknél, az egész nagyon élő. Nekem meggyőződésem, hogy a célközönség sosem autózza majd ki ebben a csomagban lévő potenciált, de nyilván a tudat is jó, hogy nagyon kapaszkodik az úton a Clubman.

Vaskosak az ajtók, amelyek belső borításában két rekeszt is kialakítottak
Vaskosak az ajtók, amelyek belső borításában két rekeszt is kialakítottak

Tetszett
• design kívül-belül
• dinamika
• közvetlen kormány
• hosszú extralista

Nem tetszett
• feszes rugózás
• hátul lehetne tágasabb
• magas ár

Összegzés
Semmiképpen sem nevezhető racionális választásnak a Clubman, viszont meg lehet érteni, ha valaki belehabarodik. A csúcsdízel automatikus váltóval is igazi energiabomba, de a 192 lóerős benzinesnél 600 000 Ft-tal drágább.

Mini Cooper SD Clubman Aut.
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4253/1800/1441 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1561 mm
Fordulókör: 11,3 m
Tömeg/teherbírás: 1480/530 kg
Csomagtér: 360-1250 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s
Max. sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/4,0/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 114 g/km
A modell alapára: 7 100 000 Ft (Cooper Clubman, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 441 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!