A legújabb Astra bemutatója kapcsán került reflektorfénybe az Opel álcázási technikája, hiszen néhány újságíró már a hivatalos – kora nyárra időzített – leleplezés előtt kipróbálhatta az új generációs kompakt autót. Három évtized tapasztalatai alapján készíti az álcázást az Opel, a manapság használt fólia különféle mintákkal és 3D-s hatású felülettel próbálja megvezetni az ember – és az optika – szemét.

Az edigi három álcaminta. Azt még nem tudják, mit hoz a jövő Az edigi három álcaminta. Azt még nem tudják, mit hoz a jövő

Óvatosan kell bánni az álcázással, mert amellett, hogy annak a célja a végleges forma felismerhetetlenné tétele, az is fontos szempont, hogy a mérnökök által épp vizsgált alkatrész vagy paraméter (pl. utastér zajszintje) műszeres vizsgálatát ne zavarja. Fontos szempont a biztonság, a fényjelzéseknek minden irányból jól láthatónak kell lenniük – mielőtt egy álcázott Opel prototípust az utcára küldenek, egy TÜV-alkalmazott megvizsgálja, hogy az megfelel-e a közúti közlekedés feltételeinek.

Jobb oldalon kevesebb az álca, de ugyanúgy alig árulkodik a Zafira Tourer Jobb oldalon kevesebb az álca, de ugyanúgy alig árulkodik a Zafira Tourer

Az aktuálisan használt álcafólia-generáció 60×40 cm-es darabokból áll, ezekből 60-70-et használnak fel egy kompakt autó álcázására. Noha meglehetősen rövid, alig pár hónapos az ilyen autók és vele együtt az álcázás élettartama is, fontos a megfelelő hőmérséklet- és UV-ellenálló képesség. Például az észak-Svédországban -40°C-on tesztelt autót repülővel átviszik a sivatagba, ahol akár +80°C is lehet, és eközben nem mozdulhat el, nem zsugorodhat egy centit se az álcázás.

Ma már gondosan ügyelnek arra, nehogy az utastér idő előtt lelepleződjön Ma már gondosan ügyelnek arra, nehogy az utastér idő előtt lelepleződjön

Az új Astra újságíró-próbája esetén olyan, a látószöget korlátozó fóliát használtak a műszeregységen, amelyet számítógépekhez lehet kapni – fényképezni csak az autón kívülről volt szabad, onnan pedig nem lehetett megörökíteni a kijelzőket. A műszerfalat egyébként nagy méretű műanyag-burkolatokkal és habosított rátétekkel teszik felismerhetetlenné.

Amíg analóg fényképezőgépekkel dolgoztak a fotósok, elég volt az éleket és a karaktervonalakat felismerhetetlenné tenni, de ahogy a fotótechnika fejlődött, úgy kellett egyre újabb megoldásokat kitalálni a titkok megőrzésére. Az Opel elsőként a C Corsa prototípusánál használt álcafóliát, egy háromfős csapat három-négy napon át dolgozott minden egyes autón, mire minden álcázó műanyag feltét és fólia a helyén volt – itt még minden egyes kis fehér fólia-darabot egyenként ragasztották fel a karosszériára. Az évekkel együtt jött a rutin, az Astra 2009-es fejlesztésekor már autónkén 2 nap alatt végeztek az elmaszkolással a szakemberek. A 2011-2013 között használt „forgószél” motívum volt az első, amely nagyobb méretben jött, ezzel már egy nap alatt végeztek az álcázással.

Fontos az álcázásnál, hogy a lámpák - persze nem a véglegesek - minden irányból jól láthatóak legyenek Fontos az álcázásnál, hogy a lámpák – persze nem a véglegesek – minden irányból jól láthatóak legyenek

2008 óta fordítanak fokozott figyelmet a belső tér álcázására, eleinte hatalmas méretű, tépőzárral rögzített műbőr takarót használtak, ma már több darabból álló műanyag takarót alkalmaznak, amellyel a műszerfal egy-egy része szabaddá tehető – például szellőzőnyílások, kézifék, kapcsolók menet közben hozzáférhetőek, álló helyzetben nem láthatóak. A hátsó ablakokra egy irányból átlátható fólia kerül, ezen kívül minden sofőrnek megálláskor le kell takarnia a belső tér szabadon lévő részeit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Néha az álcázásnál célravezetőbb a félrevezetés, az Adam S prototípusát például a „Fahrertraining” felirattal és a motorsport-részleg színeivel látták el, a kémfotókat készítők ennek megfelelően nem is foglalkoztak az autóval, amely végig büszkén viselte a hatalmas méretű hátsó szárnyát. A Meriva fejlesztésekor se bukott le a hátrafelé feltáruló oldalajtó, mivel kamu kilincseket raktak a hátsó ajtókra, és megtiltották a prototípusok használóinak, hogy kinyissák azokat. Szóval az Opel álcázással megbízott mérnökei nem egyszerűen robotszerűen végzik a munkájukat, de néha meglepő ötletekkel gondoskodnak arról, hogy az új autó tényleg csak az utolsó pillanatban lepleződjön le.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!