A tavalyi évekkel ellentétben idén elmaradt a rendszerint Bazilika mellől induló traktor szépség- és gyorsulási verseny. A XIX. Bikavér Ünnepen sem kellett azonban búslakodniuk a járművek szerelmeseinek. Az Érsekkertben felsorakozó különleges gépek végigjárták a várost, egészen a Szépasszony-völgyig, majd visszarobogtak az ünnep helyszínére.

Fotó: Berán Dániel Fotó: Berán Dániel

Kádár Zoltán, a mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum vezetője elkalauzolt bennünket a traktorok világába.
– Az idén már negyedszer veszünk részt az eseményen. Mindig olyan gépeket hozunk, melyeket feltehetően az itteniek is jól ismertek, használtak a szőlőbirtokon. Így talán az idősebbek, ha unokáikkal érkeztek, elmesélhetik nekik nagy történeteiket a régi munkákról – magyarázta Kádár Zoltán, aki be is mutatta a legöregebbet, az 1938-as Hoffer traktort. Az egyhengeres, kétütemű járművet 1924-től 1957-ig gyártották. Ezután szemügyre vehettünk egy UE28-as Dutra traktort, majd a MÁVAG gyártmányokat.

– A MÁVAG főképp a vasút kiszolgálására gyártotta ezeket a gépeket. A „repülő madárnak” is nevezett járművekből mindössze 600 darab készült – osztotta meg velünk a múzeumvezető. – A németek magyaroknak szánt „kárpótlásának” is tartott Lanz Bulldogból 300 került be az országba. Ismerősebbek voltak a három hengeres, 30 lóerős Zetorok, amelyek a mai napig hű társai a szőlőben dolgozóknak. A Skoda után az UTOS-sal is találkozhattunk: a megbízható, stabil traktor, ötszázat használtak szerte az országban.

– Mi sokat ülünk a traktorokon, már tavaly is részt vettünk a felvonuláson és más helyekre is szoktunk járni – mesélte Szacsuri Nándor Gergely és Szacsuri Máté. A két kisfiúnak elmondásuk szerint apukájuk néha azt is engedi, hogy segítsenek a traktor vezetésében. Kérdésünkre, hogy az otthoni játékok között is megtalálhatóak-e a járművek kicsinyített másai, határozott igennel feleltek egyszerre.

Czank Ferenc, a Jármű Örökségeinket Őrző Egyesület gazdasági vezetője a magyar motorkerékpárokhoz terelt bennünket. Panni, Berva és Tünde, csak néhány példa a 26 kiállított motorkerékpár közül. A háború előtti és utáni járgányok között Csepel és Pannónia típusok is szerepeltek.

– Az idén alakult egyesület célja a meglévő járművek felkutatása, restaurálása, az ezeken dolgozó emberek összehangolása – nyilatkozta Czank Ferenc.
„Egri ember sosem fél, ereiben bikavér” – a feliratról már sejtettük: Balázs Mihály, volt tanár úr idén is részt vett az ünnepen szépen feldíszített járművével.

– A négy évszakot próbáltam felvonultatni, de van itt minden: tangóharmonika, szalonna az asztalon, hátul pedig egy részeg ember fekszik felemás csizmában – részletezte alkotásának elemeit.
Volt, aki a kormány legújabb plakátjainak mintáját alapul véve ilyen felirattal díszítette traktorját: „Ha Egerbe jössz, nem hagyhatod ki a Bikavér Ünnepet.” A  gép hátulján 5 órára a szökőkúthoz invitáltak minket – követve az elhíresült videó szövegét. Útnak indultak a városban olyan jármű különlegességek is, mint az angliai Standard 14-es, vagy a Ford-T modell. Az autókban felnőttek és gyerekek, fiatalok és idősebbek a motorokon, együtt élvezték a felvonulást.

Értékeket őriznek

A mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum Magyarország egyik legjelentősebb agrár-műszaki gyűjteményének ad otthont, őrizve a múlt felbecsülhetetlen értékeit, a gépgyártás nem mindennapi darabjait. Céljuk, hogy bemutassák a diákoknak és minden látogatónak a paraszti és uradalmi gazdálkodásban egykor használatos mezőgazdasági gépeket, munkaeszközöket és egyéb tereket. A Jármű Örökségeket Őrző Egyesületről megtudtuk, idén július 24-26. között megrendezik első találkozójukat és túrájukat Harsányba, ahol számos kikapcsolódási lehetőség vár a résztvevőkre, egyebek között kalandparkba és a sópincébe is ellátogathatnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!