Felsővezetékek nélkül, a megállókban telepített ultragyors töltők segítségével lehet életképes az akkumulátoros-elektromos autóbusz-hálózat. Az ABB új technológiát fejlesztett ki a nagy teljesítményű, vezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására, amelyet már tesztelnek is.

A mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszok a kijelölt megállókban egy új típusú, vezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, 15 másodpercet igénybe vevő gyorstöltési eljárás segítségével töltődnek fel, miközben az utasok le- és felszállnak a járműre. A kísérleti projekt útvonala a genfi repülőtér és a város nemzetközi kiállítási központja, a Palexpo között halad, ami nem nagy távolság, hiszen egy autópálya két oldaláról van szó. „A vezeték nélküli gyorstöltés segítségével olyan új-generációs, tömegközlekedésre szánt, elektromos buszok kísérleti tesztelését végezhetjük, amelyek többé nem szorulnak a felsővezetékek által biztosított áramellátásra” – nyilatkozta Claes Rytoft, az ABB megbízott technológiai vezérigazgatója. „Ezzel a projekttel egy rugalmasabb és költséghatékonyabb tömegközlekedési infrastruktúra kiépítése válik lehetővé, illetve csökkenthető a légszennyezés és zajkibocsátás szintje is.” Az ABB a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség 60. kongresszusán jelentette be Genfben, hogy a város tömegközlekedési társaságával (TGP), az Ipari és Technológiai Fejlesztési Hivatallal, valamint a genfi villamos közmű társasággal, a SIG-gel együttműködésben dolgozik a TOSA nevű elektromos buszrendszer kísérleti projektjén. Ez teljesen szennyezőanyag-mentes, mivel a felhasznált villamos energiát vízenergia biztosítja. A feltöltési idő rendkívül rövid, ezért nem befolyásolja a buszok menetrendjét, s amellett, hogy az útvonalak vonatkozásában nagyobb rugalmasságot biztosít. A rendszer egy lézervezérlésű mozgatható karral rendelkezik, amely feltöltéskor rácsatlakozik a buszmegállók tetején elhelyezett dugaszhelyre, tehát nem a trolibuszok által használt felsővezeték-rendszert veszi igénybe.

A projekt megvalósításához felhasznált vezeték nélküli töltési technológia, illetve a fedélzeti motorhajtás az ABB fejlesztése, melyeket kulcsfontosságú városi területeken áthaladó, élénk forgalmú és a csúcsforgalom idején nagyszámú utast szállító autóbusz útvonalakra terveztek. A fedélzeti akkumulátorok a kijelölt megállókban elhelyezett gyorstöltők segítségével 15 másodperc alatt feltölthetők. A buszjárat útvonalának végén egy 3-4 percig tartó gyorstöltés elegendő az akkumulátorok teljes újratöltéséhez. Az innovatív elektromos hajtási rendszernek köszönhetően, a tetőre szerelt akkumulátortöltő-berendezésből származó energia, a fékezéshez szükséges energiával együtt az akkumulátortelepben tárolható, amely biztosítja az autóbusz és a kiegészítő szolgáltatásokhoz, például belső világításhoz szükséges energiaforrást.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!