Békéscsaba határában, a 44-es számú főúton a Békéscsabai és a Békési Rendőrkapitányság kilenc munkatársa vett részt az ellenőrzésekben, akiknek Tóth László rendőr őrnagy, közlekedésrendészeti osztályvezető tartott reggel eligazítást. Elmondta, a tehergépkocsik és a buszok a közlekedés legerősebb résztvevői, melyek ha bajba kerülnek, nagy valószínűséggel személyi sérüléses balesetet okoznak.

– Emellett egész Európában közlekednek, Törökországtól Hollandiáig, Moldovától Spanyolországig – folytatta. Az egyenruhások az eligazítást követően „kirajzottak” a megyeszékhely és Gyula közötti kétszer kétsávos szakaszra. Békéscsaba határában, a benzinkút közelében táboroztak le délelőtt, ott, ahol a 110 kilométer/órás sebességről 70-re kell lassítani. Ugyan a háromlábú mérőeszközök pénteken máshol teljesítettek szolgálatot, így nem lehet biztosan megmondani, de szemmel láthatóan mindenki visszavett a tempóból. Ám voltak olyanok, akik bagatell hibákat követtek el – például lakott területen kívül nem használtak fényszórót –, ezért kellett lehúzódniuk a forgalom elől ideiglenesen elzárt külső sávba.

– Nem szoktam magam igazoltatni – morgolódott egy férfi, akit érdekesnek tűnő világítása miatt szólítottak megállásra. Aztán kiderült, hogy a lámpa gyári, de a vezetői engedélye a közelmúltban lejárt, amiről a sofőr nem tudott. Dobálta az iratait, de aztán csak megértette, hogy vétett, és nem ússza meg helyszíni bírság nélkül. Tanulságos volt egy elöl összetört személyautó esete. A tulajdonos azt hitte, hogy szabályos, ha a koccanás miatt leesett rendszámtáblát a szélvédő mögé teszi – persze nem volt az. Nem is lehetett volna így közlekednie a gépkocsinak, már régen meg kellett volna legalább egy dróttal oldani, hogy a megszokott helyen legyen a tábla. A sofőr egy figyelmeztetést kapott. Egy üvegezéssel is foglalkozó vállalkozó hosszú perceken át rostokolt a külső sávban. A rendőrök mellett ugyanis az ellenőrzésben részt vettek a közlekedési felügyelőség munkatársai is, akik több szabálytalanságot is találtak az autón. Az elejére négy ködlámpát szereltek fel – kettő a megengedett –, ráadásul egy gallytörő rács is ott díszlett a lökhárítón.
 
Az ellenőrzések közben jöttek és mentek a kamionok, melyekből szintén „szemezgettek” az egyenruhások. Amíg lapunk munkatársa a helyszínen tartózkodott, volt köztük moldáv, román, lengyel és magyar is, de bizonyára fenn akadt a rostán bolgár és török, mivel azok is szép számban közlekednek. Nem ritka, hogy percenként tíz-tizenöt kamion húz el a szakaszon.


 
– Jó napot kívánok, közúti ellenőrzés! – mondták udvariasan, tisztelegve az egyenruhások a sofőröknek, és elkérték a forgalmi engedélyt, a vezető jogosítványát és útlevelét. Majd érkezett a kérdés, hogy fogyasztott-e a járművezető alkoholt az utóbbi órákban, és a válasz igazáról meg is győződtek: mindenkivel megfújatták a szondát. Átnézték a kamion műszaki állapotát, a világítást is. Noha akkor, mikor lapunk munkatársa is a helyszínen volt, nem találkoztak kirívó szabálytalanságokkal, azért a rendőrök felelevenítettek egy-két esetet. Egy bolgár például olyan részeg volt, hogy a közeli barkácsáruházra azt hitte, az a határállomás, ott forgolódott, tört és zúzott. Egy fiatal román pedig mérgében leszorított egy buszt, mivel az elsőbbségadáson összevesztek. Elsőre viccesnek tűnhetnek, de nem azok: a kamionsofőrök hazafelé tartva már fáradtak, és sokszor trükköznek is a pihenési idővel. Ha pedig erre még isznak is, akkor csak a szerencsén múlik, hogy nem történik tragédia. A szombaton is folytatódó TISPOL-ellenőrzés is az odafigyeléssel elkerülhető balesetek megelőzését tűzte ki célul, nem a szankcionálást.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!