Nem túlzás azt állítani, hogy a 2012-ben bemutatott Leon mentette meg a márkát, a típus népszerűsége máig töretlen, így ezt vették kiindulási alapnak az új modell fejlesztéséhez – már csak azért is, mert továbbra is a Volkswagen MQB építőkészletére épül. Miben egyedi a spanyol változat? A szemmel látható karakteres megjelenésen kívül a finomhangolás is a Martorellben dolgozó mérnököknek köszönhető, illetve csak ennél a modellnél van úgy, hogy az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás keménységét csúszka segítségével állíthatja a sofőr, nem három fokozat közül választ.

Több mint négy évvel ezelőtt indult a fejlesztés, három éve a végleges formát is kiválasztották. Annyiból nem újdonság a megjelenés, hogy részletekben már bemutatták: a harmadik Leon volt az új márkaarculat nyitánya, négy évvel ezelőtt az Ateca szabadidő-autóra is alkalmazták ezt, majd 2017-ben érkezett a lágyabb vonalakkal rendelkező Ibiza, végül de nem utolsósorban 2018-ban ismerhettük meg az új orrot a Tarraco modellen.

Szembetűnő az arányok változása, hosszú lett a motorháztető, szinte függőlegesen áll az orr, oldalt viszont meglepően kevés a karaktervonal, helyette a felületek megformálásával hangsúlyoztak a formatervezők. Talán a legjobb példa erre a hátsó ajtónál a kidomborodó hátsó kerékjárat miatt „eltűnő” karaktervonal, amely aztán visszatér, hogy egészen a LED-csíkkal összekötött hátsó lámpákig fusson. Nagy figyelmet fordítottak a világításra, különösen látványos show-t nyújtanak az életre kelő autó lámpái sötétben, illetve ilyenkor látni az első tükrökből a talajra vetített Hola, azaz helló feliratot.

Három arculata lesz a Leonnak, az alapon (Reference, Style) felül lehet kérni a sportos FR megjelenést, ahol nagyobb felnikkel és a lökhárítók ezüst díszeivel teszik sportosabbá a hangulatot, az Xcellence esetén pedig krómmal teleszórt hűtőrács és csillogó díszlécek hivatottak jelezni a különlegességet. Egy hónap múlva lesz a hivatalos avatása a Cupra márka új központjának, várhatóan ott leplezik majd le a legvadabb Leon változatot.

Már csak két karosszéria közül lehet választani, de mivel a háromajtós csak elenyésző számban fogyott, ez nem hátráltatja majd a sikert. Az ötajtós változat hossza 86 mm-rel 4368 mm-re növekedett, a szélesség 16 mm-rel 1800 mm-re csökkent, a magasság kvázi változatlan, az 1456 mm-es érték -3 mm-es változást jelent, a 2686 mm-es tengelytávolság 5 centis bővülést jelent – eddig se volt szűk a második sor. A Sportstourer néven futó kombinál még nagyobb a hossznövekedés, a 4642 mm-es érték 93 mm-rel múlja felül a korábbit. A hossznövekedésből a csomagok nem sokat éreznek, az ötajtós változat továbbra is 380 literes raktérrel rendelkezik, a kombinál 30 literrel, 617 literre bővül a csomagtér.

Szellősebb a belső tér azáltal, hogy nem falszerűen tornyosul elöl a középkonzol, csak a képernyő áll ki fölfelé. Alig van fizikai kapcsoló, a kormánytól balra is érintésérzékeny felületet találunk, az automatikus váltó előválasztókarja a múlté, a jelen egy billenőkapcsoló. Mivel a kompakt kategóriában a Seat vásárlóinak átlagéletkora 10 évvel fiatalabb az átlagnál, különösen nagy figyelmet fordítottak a digitális interakciókra a fejlesztés során. Kézenfekvő, hogy a mindenki által ismert és használt okostelefonokat vették alapul az új kezelési logikához, így már van oldalra lapozás és kétujjas tapogatás is – például a térképen így lehet a méretarányt változtatni. Mindeféle kapcsolódási lehetőség, hangvezérlés – magyarul nem – és USB-C csatlakozók tömkelege van a fedélzeten.

Az MQB Evo alapból következően gyarapodott a vezetőtámogató rendszerek sora is, már kiszállás-segéd is van, azaz a holttérfigyelők nézik, nehogy hátulról érkező kerékpárosra nyissa a Leon utasa az ajtaját. Lefelé bővítik a motorválasztékot, az 1,0 literes háromhengeres turbó jelenti a belépőt 90 vagy 110 lóerővel, majd az 1,5-ös turbómotor következik 130 vagy 150 lóerővel, a 2,0 literes turbó 190 lóerős és DSG váltós. Az 1,0 literes és a gyengébb 1,5-ös Miller-ciklus szerint működik, az 1,5-ösöknél hengerlekapcsolás is segít spórolni, a 110 lóerős és 150 lóerős modellekhez kérhető felár ellenében a 48V-os lágy-hibrid hajtás. Dízelből csak a 2.0 TDI van, a 115 lóerős alapszint kézi váltós, a 150 lóerős középsőnél kötelezően adják az összkerékhajtást és a duplakuplungos váltót, a 190 lóerős csúcsszintnél a DSG váltót elsőkerékhajtással párosítják. A CNG-s modell 1,5-ös turbómotort kap 130 lóerővel, a három tartályban lévő 17,3 kg földgáz 440 km-re elég, és van egy kis benzintartály is végszükség esetére. A Seat Leon hálózatról tölthető hibrid hajtással is elérhető lesz, amelynél az 1,4-es turbómotor és a hatfokozatú váltóba épített villanymotor 204 lóerővel hajtja az első kerekeket, a 13 kWh kapacitású akkumulátorral 60 km a WLTP-szerinti elektromos hatótávolság.

A spanyol mérnökök különösen nagy gondot fordítottak a vásárlók által erősségként említett vezetési élményre, a VW konszern többi kompakt modelljéhez képest jobb visszajelzést ad a kormányzás, és igenis jól érezhetőek a különbségek az egyes vezetési módok között azokon a modelleknél, amelyeknél megvan a választás lehetősége.