Még tavaly számoltunk be arról, hogy a tajvani Foxconn a villanyautók piacát is meg akarja hódítani a bérgyártás szolgáltatásával, a saját építőkészlet kifejlesztéséhez az egyetlen tajvani autógyártó, a Yulon segítségét is igénybe vették. Utóbbira azonban nem lesz már szükségük, hiszen most bejelentették, hogy a kínai Geely konszernnel (többek a között a Volvo és a Smart márka tulajdonosai) közös vállalkozást alapítottak. Az 50-50%-os tulajdoni aránnyal létrejött céget kifejezetten azért hozták létre, hogy a bérgyártási szolgáltatáshoz az autógyártás területén megfelelő tapasztalatokkal rendelkező érdekelt is legyen, így valószínűleg a témához kevésbé konyító, de annál több friss tőkével rendelkező társaság is könnyebben meggyőzhető lesz majd a megrendelésről.

A Foxconn napokkal ezelőtt kötött a hírek szerint több száz millió dolláros értékű szerződést a Byton startup megmentéséről, a Geely pedig a kínai keresőóriást üzemeltető Baidu-val kötött szerződést a napokban arról, hogy villanyautókat fog neki gyártani – várhatóan mindkét megállapodást már az új Foxconn-Geely közös vállalat keretén belül teljesítik. A Geely egyébként világszerte évi 2 millió autós gyártókapacitással rendelkezik, de tavaly csak 1,32 millió autót gyártott, a 2021-es cél 1,52 millió autó, tehát kvázi azonnal – megspórolva egy zöldmezős beruházás megvalósításához szükséges időt és befektetést – rendelkezik kb. 500 000 autó/év gyártókapacitással az új cég.

Tízmillió Geely 23 év alatt
A Geely Auto céget 1997-ben alapította Li Shufu, aki ma a cég elnöke, miután felismerte, hogy a kínai társadalom a kerékpárról és motorkerékpárról az autóra fog átszállni. Első kínai magánvállalkozásként kezdett olcsó autókat gyártani, az első autójuk a Daihatsu Charade alapján készült 1997-ben Hao Qing néven. Az első évben 10 000 autót készítettek, 2003-ra érték el a 100 000 autó/év szintet, amit 2009-re háromszoroztak meg (326 ezer autó/év), és 2018-ban már 1,58 millió autó/évnél tartottak. A Geely Auto tulajdonosa, a Zhejiang Geely Holding Group 2010-ben vásárolta meg a Volvo Auto-t, 2017-ben szerezte meg a Proton és Lotus márkákat, 2019 elején a Smartot, és az évek során megalapította a Lynk&Co, Geometry és Polestar márkákat is.
A CMA, BMA és az új SEA villanyautó építőkészletekre építi fel a cégcsoport új modelljeit.