Azt hiszem, azt még az elvakult BMW- és Mercedes-hívők is elismerik, hogy az Audi a legutóbbi A8-assal magasra tette a lécet, legyen szó a belső térben felhasznált anyagokról vagy az autó által kínált technikai újításokról. Mindeddig azonban hiányzott egy olyan verzió, amelyik teljesítményét tekintve is felveszi a versenyt a müncheni és stuttgarti topmodellekkel.

Ezért az új S8-asba egy teljesen új fejlesztésű 4,0 literes, ikerturbós V8-ast építettek, amely 520 lóerejével pontosan 70-nel izmosabb az előd 5,2-es V10-esénél. A sárvédőn díszelgő „V8 T” feliraton kívül a hatalmas teljesítményt kívülről csak a krómozott tükrök és a hűtőmaszk jelzik, de ha nem sajnáljuk a pénzt, akár a 21 colos felnik és a mögülük kikandikáló kerámia féktárcsák is árulkodhatnak.

Négyhengeres módban is dolgozhat az új motor

Jellegzetes, dörmögő hangon indul be a győri gyártású V8-as, melynek feltöltőit a hengersorok között helyezték el (ez a megoldás a BMW-től is ismerős). A 650 Nm-es nyomaték úgy lódítja meg az alumíniumkarosszéria ellenére is közel kéttonnás óriást, mintha madzagon rántották volna meg. Beszédes, hogy a 4,2 szekundumos gyorsulás jobb, mint a 630 lóerős Mercedes S 65 AMG-é, vagy hogy házon belüli modellt említsünk, a V8-as R8-asé. De a gyorsulás gyakorlatilag nagy sebességnél is töretlen, hiszen a turbófeltöltők rendíthetetlenül szállítják a levegőt a hengerekbe.

Kis terhelésnél az erőforrás észrevétlenül vált át V4-es módba. Autópálya-tempónál ez 10%-os megtakarítást jelent Kis terhelésnél az erőforrás észrevétlenül vált át V4-es módba. Autópálya-tempónál ez 10%-os megtakarítást jelent

Elég a gázpedált egy kicsit lenyomni, s az S8-as máris intenzív gyorsulással válaszol. Az egészben az a megdöbbentő, hogy gyakorlatilag mindegy, hogy milyen fordulatszámról és sebességről kívánunk előzni. A nyolcgangos automata olykor négyet is visszavált, s jöhet az ülésbe préselő élmény. Az igazsághoz tartozik, hogy a V8-as pörgetve sem ereszti ki igazán a hangját, „csupán” mély hörgés hallatszik a motortérből, de azt hiszem, ez a visszafogottság tökéletesen harmonizál a sportos luxussal.

Karbon elemek, piros hangulatfény, gyémántvarrás Karbon elemek, piros hangulatfény, gyémántvarrás

A V8-as előnye a V10-eshez képest nem merül ki a nyomatékban, hiszen fogyasztása több mint 20%-kal csekélyebb. Ez esetben nem kamuról van szó, a hengerlekapcsoló funkcióval, a start-stop rendszerrel és a fékenergia-visszanyeréssel valóban elérhető a 10,2 literes átlag, már ha nem aknázzuk ki az 520 lóerős teljesítményt. A „cylinder on demand” hengerlekapcsoló rendszer finom gázkezelés esetén, egyenletes haladáskor lép működésbe (ha a motor vízhőmérséklete elérte a 30 fokot, illetve ha a váltó legalább harmadik fokozatban van), s gyakorlatilag észrevétlenül vált át a motor V4-es módba, akár 180 km/órás sebességig. Na de miként lehetséges, hogy a vezető mindebből semmit nem érzékel? Olyan aktív motortartó bakokat építettek be, melyek ellenrezgéseket bocsátanak ki, megszüntetve ezzel a V4-es mód egyenetlen járását. Le a kalappal!

Könnyen uralhatóvá teszi az összkerékhajtás

Mivel közúton aligha lehet kihasználni 520 lóerőt, a menetpróba programjában versenypályás vezetés is szerepelt. Érdekes tanulság, hogy amíg a kényelem és a teljesítmény mámorában szóhoz sem jut a vezető a normál utakon, addig pályán más arcát mutatja az S8-as. Az elképesztően kifinomult modell Dynamic módban kihegyezi érzékeit, így a gázreakció extrémen élénk lesz, a kormányzás közvetlenebbé válik, a légrugós futómű pedig egészen bekeményedik. Noha kigyorsításnál úgy érzi a vezető, mintha a quattro hajtású S8-as oda lenne betonozva az útra (a hátsó tengelyen aktív sportdiffi csoportosítja át a nyomatékot az ívkülső kerékre), a nyolcfokozatú tiptronic túl kényelmesre veszi a figurát, illetve szűk fordulókban a közel kéttonnás tömeg miatt jelentős alulkormányzottsági hajlammal kell számolni. Az összkerékhajtás egyébként olyan „bombabiztossá” teszi az autót, hogy még kikapcsolt menetstabilizálóval, provokálva sem lehet megcsúszásra bírni a hátsó tengelyt. Szintén a biztonságérzetet növelik a kerámia féktárcsák, melyek egyrészt könnyebbek, mint a hagyományosak, másrészt az anyag tulajdonságánál fogva nyomáspontja még extrém igénybevétel esetén sem változik.

Hogy ezt a teljesítményt és tudást ki tudja-e használni az „öltönyös” vevőkör, az erősen kérdéses, mindenesetre arra tökéletesen megfelelő, hogy az Audi tudatosítsa vásárlóiban és a konkurens márkákban: „Nézzétek, ilyet is tudunk!”

Diszkrét erő: hátulról a négy kipufogóvég árulkodik róla, hogy ez a legerősebb A8-as Diszkrét erő: hátulról a négy kipufogóvég árulkodik róla, hogy ez a legerősebb A8-as

Audi S8
Összlökettérfogat: 3993 cm3
Max. teljesítmény: 382 kW (520 LE) 5800/min
Max. nyomaték: 650 Nm 1700-5500/min
Hossz./szél./mag.: 5146/1949/1458 mm
Tengelytáv: 2994 mm
Saját tömeg: 1975 kg
Csomagtér: 510 l
0-100 km/h: 4,2 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 10,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: kb. 240 g/km
Forgalmazás: 2012-től

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!