Manapság a hifi az egyik legfontosabb extra az autóban, a dugóban ülve nem a sportos felfüggesztést élvezi az ember. Azonban nem csak arra lehet használni a hifiberendezést, hogy kedvenc zenénket hallgassuk, de a autót is csendesebbé lehet tenni aktív zajkioltás segítségével. A Harman beszállító szerint előrejelzése szerint hamarosan terjedni kezd ez a technológia, mert így szó szerint sokkal könnyebben meg lehet valósítani az autók utasterének zajszigetelését, márpedig manapság a mérnökök semmit nem szeretnek annyira, mint a saját tömeg csökkentését.

A széndioxid­kibocsátás, tehát fogyasztás csökkentése érdekében faragják lefelé a kilókat a gyártók, a könnyű anyagok azonban gyakran növelik a zajhatást az utasterében például azáltal, hogy merevebbek, és így másként verik vissza a hanghullámokat. A legtöbb hagyományos (passzív) zajcsökkentő módszer növeli az autó súlyát, mert az erősen szigetelő, nehéz anyagok használatán alapul. Ennek az akusztikai kihívásnak a megoldására a Harman a Lotus mérnökeivel közösen kifejlesztette a HALOsonic programcsomagot, ami különböző zajcsökkentő megoldásokból áll, és szabadalmaztatott, aktív zajcsökkentő megoldásokat (ANC) is használ, amilyen a menetzajt kioltó technológia is (RNC).

Mindeddig ez a program egyedülálló megoldást jelent az autógyártásban, melynek során ellentétes frekvenciájú hangokat sugároznak, amelyek a zavaró menetzajt az utastérben minimálisra csökkentik. A Harman féle RNC technológia csillapítja a mély hangfekvésű dübörgést, és lehetővé teszi, hogy a gyártók könnyebb szigetelőanyagokat építhessenek a kocsikba, amely következtében a fogyasztás is visszaszorul. A Harman­féle RNC pontosan úgy működik, mint egy kiegészítő szigetelés és anélkül, hogy növelné a gépkocsi súlyát. A futóműben és a karosszériában gyorsulásérzékelőket helyeznek el, mely lehetővé teszi, hogy a rendszer kiszámíthassa a menetvibráció és az abból adódó zaj közötti összefüggést. Ennek alapján a rendszer algoritmusa olyan ellentétes hanghullámokat határoz meg, amelyeket az autó audiorendszere ad vissza. Ezek aztán ellensúlyozzák a nemkívánatos menetzajokat. A tetőtérbe beépített mikrofonok felügyelik és adott esetben szabályozzák a rendszer működését. Ugyanakkor a szabadalmazott Harman True Audio technológia arról is gondoskodik, hogy kizárólag a nemkívánatos zajokat semmisítse meg – azokat a zenei jeleket, amelyek a zajjal megegyező frekvencián szólnak, nem befolyásolja, és természetesen a különféle mentőegységek szirénájának a zaját se nyomja el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!