Az öt Budapest környéki bevásárlóközpont parkolójában, 159, véletlenszerűen kiválasztott autót érintő felmérés vegyes eredményt produkált. A várakozásokhoz képest feltétlenül pozitív fejlemény, hogy a szakemberek az autóknak mindössze 10,6 százalékán találtak nyári abroncsokat, a személyautók 55 százalékán prémium kategóriás gumik futottak, és az átlagos profilmélység is megfelelő, 4,9 milliméter volt. A teljes hazai autóállomány, amelybe a télen félretett, végig garázsban tartott járművek is beletartoznak, valószínűleg ennél kedvezőtlenebb összképet mutat – igaz, ezek a járművek ebben az időszakban ritkán jelennek meg az utakon. Mindenképpen negatív fejlemény ugyanakkor, hogy a gumik többségének életkora a vizsgált mintán is meghaladta az öt évet.

Téli/nyári gumik megoszlása 89/11 százalék
5 évnél idősebb abroncsok aránya 52 százalék
Prémium/olcsó gumimárkák aránya 55/45 százalék
Átlagos profilmélység 4,92 milliméter

A használtgumi-import felfutásával sajnos az autógumik átlagéletkora is jelentősen romlik, ami komoly biztonsági kockázatot hordoz. Ugyanis a 2012 októberében a Hungaroringen zajló első nagyszabású hazai téligumiteszt adatai is azt igazolták, hogy a téli gumik öt év után az anyag öregedése miatt jelentősen veszítenek tapadási képességeikből.

A teszt során az idősebb, de még megfelelő profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Míg az új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, az öt évnél idősebb abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 50-60 méterre volt szükségük a megálláshoz.

„A mostani felmérésünket Budapest vonzáskörzetében végeztük el, ahol a várakozásoknál jobb eredményeket kaptunk. A jövőben már a főbb tendenciákat is képesek leszünk bemutatni az évente megismételt vizsgálat alapján, amelyet 2014 telén terveink szerint az ország más régióira is kiterjesztünk – tájékoztatott Fodor László, a Használtautó.hu marketingvezetője.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!