Nagyon úgy tűnik, hogy meg vannak számlálva az olcsó autók napjai az Európai Unióban, az Európai bizottság most beterjesztett javaslata ugyanis már 2021-től 11 vezetőtámogató rendszert tenne kötelezővé az újautók számára, a sok érzékelő és elektronika miatt ez biztosan kihat majd a vételárakra is, noha a politikusok ez utóbbit azzal intézték el, hogy „szerintük ez nem fog dráguláshoz vezetni”.

A 11 kötelezőnek szánt vezetőtámogató rendszer:

Vészfék-segéd (koccanásgátló)
Alkoholszenzor beépítésének előkészítése
Fáradtság- és figyelem ellenőrző
Adatrögzítő (baleset)
Vészfékezéskor működésbe lépő vészvillogó
Teljes szélességű frontális védelem – javított biztonsági övek
A gyalogosok és kerékpárosok fejét becsapódáskor védő zóna – biztonsági üveg
Intelligens sebesség-asszisztens (táblafelismerő és sebességkorlátozó összekötése)
Sávtartó segéd
Oszlop elleni oldalsó védelem
Tolatókamera vagy egyéb érzékelő hátramenethez

Amíg ezek között könnyen megvalósítható elemek is vannak, olyanok is akadnak, amelyek radaros/kamerás érzékelőt is megkövetelnek, illetve a tolatókamera miatt képernyőre is szükség lesz. Ezek ma nem számítanak alapfelszerelésnek még a kompakt kategóriában sem, akár még prémiumkategóriás termékeknél is, szóval rejtély, honnan veszik a politikusok, hogy nem fog drágulást okozni a biztonsági rendszerek kötelezővé tétele.

https://www.facebook.com/EuropeanCommission/videos/1777582302289242/

Brüsszelben azt a célt fogalmazták meg, hogy a 2020-2030 közötti évtizedben 10 500 baleseti halált és 60 ezer súlyos sérülést előzzenek meg azzal, hogy minimálisra próbálják csökkenteni az emberi hibát, ami a balesetek legfőbb oka. Ez az előrejelzés szerint 73 milliárd eurós megtakarítást jelent azzal, hogy nem kell a mentőegységeket illetve a gyógyulást finanszírozni.
Kérdés, hogy az infrastruktúrát is felkészítik-e a fejlett autókra? A sávtartó segédek gyakran csak az út szélén is lévő felfestéssel működnek megbízhatóan, illetve jelkeresés közben a tényleges padka helyett például a villanyvezeték vagy a növényzet árnyékát veszik alapul. Kérdés, mennyire pontosan írják elő az egyes rendszerek működési paramétereit, vagy hagyják, hogy az autógyártók definiálják az egyes segédek tudását. Három év alatt átvinni egy ilyen döntést nem lesz egyszerű mutatvány.